Magas vérnyomás

Magas vérnyomás

1 perces olvasási idő
Szerző: doktorGO, egészség okosan
A magas vérnyomást, vagyis hipertóniát gyakran nevezik csendes gyilkosnak, ugyanis az esetek nagy részében sokáig tünetmentes, nem okoz panaszokat, majd hirtelen életveszélyes állapotba (pl. stroke) is kerülhet a beteg. Ezért is fontos, hogy rendszeresen ellenőriztessük vérnyomásunkat, illetve figyeljünk az alábbi jelekre.

Magas vérnyomásról akkor beszélünk, ha a vérnyomás tartósan 140/90 Hgmm fölött van, otthoni mérés esetén a határérték 135/85 Hgmm.

A magas vérnyomás tünetei

Minél korábban ismerjük fel a hipertóniát, annál jobb eséllyel előzzük meg a betegség súlyosbodását. Az első tünetek közé tartozik a reggel jelentkező fejfájás, lüktetés, amely lehajlás esetén fokozódik. Előfordulhat szédülés, fáradékonyság, koncentrációcsökkenés, rossz egyensúlyérzék, szapora szívdobogás, tompa mellkasi nyomás, izzadás, látászavar.

Hogyan kezelhető a magas vérnyomás?

A megfelelő életmód kialakítása, szükség esetén az életmód változtatása segíthet a vérnyomás karbantartásában. Gyakran azonban ez nem elegendő, háziorvosa ilyenkor gyógyszeres kezelést javasolhat. A vérnyomáscsökkentésre szolgáló gyógyszeres kezelést orvosa mindig a betegség stádiumának, egyéb betegségek fennállásának, illetve az egyéni értékek ismeretében dönti el.

Mit tehetünk, hogy megelőzzük a magas vérnyomást?

  • Vérnyomásmérés. A magas vérnyomás megelőzésének leghatékonyabb eszköze a szűrővizsgálat, vagyis a rendelői vérnyomásmérés. A diagnózis pontos felállításához többszöri, különböző időpontokban mért mérési adatokra van szükség. Ha az adatok jellemzően magasabbak, mint 140/90 Hgmm, akkor kialakult a magas vérnyomás.
  • Egészséges táplálkozás. Fogyasszunk sok gyümölcsöt és zöldséget, kerüljük a zsíros ételeket és a sót.
  • Amennyiben szükséges, fogyjunk le, figyeljünk a kilókra.
  • Kerüljük az alkoholfogyasztást.
  • Szokjunk le a dohányzásról.
  • Mozogjunk rendszeresen, naponta legalább 30 percet.
  • Csökkentsük a stresszt. Alkalmazzunk különböző technikákat erre a célra.
  • Aludjunk eleget.

Ha már megállapították a magas vérnyomás betegséget, az életmód-változtatásokon kívül az alábbi praktikák is segíthetnek a betegség kezelésében:

  • Mérjük otthon is rendszeresen a vérnyomásunkat.
  • Ne hanyagoljuk el a gyógyszerszedést.
  • Járjunk vissza rendszeresen a kontrollvizsgálatokra.
  • Étkezzünk egészségesen.
  • Mozogjunk rendszeresen.
  • Tartsuk súlyunkat az optimális értékeken belül.
  • Kerüljük a stresszt.

Fontos tudni, hogy a magas vérnyomás szervkárosodást és stroke-ot is okozhat. Szív- és érrendszeri-, valamint vesebetegség jöhet létre a magas vérnyomás következtében. Ha felmerül a magas vérnyomás gyanúja, forduljunk orvoshoz.

Útmutató

  • Magas vérnyomásról akkor beszélünk, ha a vérnyomás tartósan 140/90 Hgmm fölött van.
  • A megfelelő életmód kialakítása, szükség esetén az életmód változtatása segíthet a vérnyomás karbantartásához. Gyakran azonban nem elegendő, ilyenkor gyógyszeres kezelés indokolt. 
  • Ha felmerül a magas vérnyomás gyanúja, forduljunk orvoshoz.
Magas vérnyomás - Részletesen a témáról
Mit egyek, ha magas vérnyomásom van?
Magas vérnyomás esetén a táplálkozásnak jelentős szerepe van. Mérsékelni kell a túlzott zsír és koleszterin fogyasztását, a sóbevitelt, és az alkoholfogyasztást, valamint növelni a rostfogyasztást.
Mit tegyek, ha magas vérnyomás betegségre gyanakszom?
A magas vérnyomás (hipertónia) egy rendkívül gyakori és veszélyes népbetegség. A WHO legfrissebb adatai szerint 1.13 milliárd embert érint világszerte. Mit tegyünk, ha a magas vérnyomás tüneteit észleljük magunkon?
Hogyan táplálkozzunk a szív egészségéért?
Magyarországon a szív-és érrendszeri betegségek népbetegségnek számítanak, egészséges étrenddel azonban sokat tehetünk a megelőzésük érdekében. Mire figyeljünk, ha „szívbarát” módon szeretnénk táplálkozni?
Mikortól ellenőrizzük rendszeresen a vérnyomásunkat?
A stressz, a helytelen életmód olykor olyan fiataloknál is magas vérnyomást okozhat, akik látszólag egészségesek. A kezeletlen magas vérnyomás azonban akár életveszélyes szövődményeket is eredményezhet, ezért fontos a rendszeres kontroll. De mikortól ellenőrizzük rendszeresen a vérnyomásunkat?
Milyen ételeket kerüljünk, ha magas a koleszterinszintünk?
Hazánkban a 19-64 év közötti felnőtt lakosság 60 százalékánál a vér koleszterinkoncentrációja meghaladja a normál értéket, ennek is következménye, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések a vezető halálokok közé tartoznak – figyelmeztet a MDOSZ. Mire figyeljünk az étrendünk összeállításánál, hogy ezt elkerüljük?
Miért fontos az elhízás kezelése?
Háromszorosára nőtt az elhízottak aránya az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint 1975 óta, és néhány éven belül a halálozások kétharmadáért is közvetve az elhízás, illetve a mozgásszegény életmód lesz felelős.
Csökkenő teljesítmény - Mikor forduljunk orvoshoz?
A teljesítmény csökkenése bizonyos mértékig természetes, azonban van néhány tünet, amely nem feltétlenül tudható be az idő múlásának vagy akár egy nem hatékonyan felépített edzéstervnek.
Mikor és milyen szűrővizsgálatok javasoltak férfiaknak?
A szűrővizsgálatok célja, hogy bizonyos megbetegedéseket olyan korai stádiumban diagnosztizáljon, hogy teljes gyógyuláshoz vezető terápia legyen elérhető.
Ajánlott gyógyszer
Villámkérdés - Ellenőrizd tudásod!
Villámkérdés - Ellenőrizd tudásod!
Hogyan tarthatja karban vérnyomását?
Hasznos lehet
Mikortól ellenőrizzük rendszeresen a vérnyomásunkat?
A stressz, a helytelen életmód olykor olyan fiataloknál is magas vérnyomást okozhat, akik látszólag egészségesek. A kezeletlen magas vérnyomás azonban akár életveszélyes szövődményeket is...
Mit tegyek, ha magas vérnyomás betegségre gyanakszom?
A magas vérnyomás (hipertónia) egy rendkívül gyakori és veszélyes népbetegség. A WHO legfrissebb adatai szerint 1.13 milliárd embert érint világszerte. Mit tegyünk, ha a magas vérnyomás tüneteit...
Mit egyek, ha magas vérnyomásom van?
Magas vérnyomás esetén a táplálkozásnak jelentős szerepe van. Mérsékelni kell a túlzott zsír és koleszterin fogyasztását, a sóbevitelt, és az alkoholfogyasztást, valamint növelni a rostfogyasztást.