Alvászavar

Alvászavar

1 perces olvasási idő
Szerző: doktorGO,
Az alvászavar egyszerre jelenthet tünetet és betegséget. Mindkét esetben komolyan kell venni, hiszen az alvás alapvető létszükséglet a szervezet számára a regenerálódáshoz, továbbá elengedhetetlen a megfelelő szellemi és fizikai tevékenység végzéséhez.

Mi okozza?

A mindennapi stressz, az időjárás változás, bizonyos gyógyszerek (pl. béta-blokkolók szedése), túlzott koffeinfogyasztás vagy egy késő esti, nehéz vacsora is okozhat álmatlan éjszakákat, de ha ez az állapot tartósan fennáll, a kóros kialvatlanság súlyos problémákat eredményezhet.

Honnan tudhatjuk, hogy eleget alszunk?

Az alvásigény egyénenként és életkoronként eltérhet: míg egy újszülött szinte egész nap alszik, addig egy idős ember néhány órányi alvással is beérheti. Az alvásigény meghatározásában szubjektív érzetünk segíthet: amennyiben frissen és kipihenten ébredünk, akkor elegendőnek bizonyul az alvásidő és feltehetően az alvás minősége is megfelelő.

Mikor forduljunk orvoshoz?

Az alábbi esetekben érdemes szakorvoshoz fordulni:

  • ha tartósan kimerülten és fáradtan ébredünk
  • ha nem tudjuk a alvászavar okát
  • ha napközben spontán elalszunk, hallucinálunk vagy gyakoriak a hangulatingadozások
  • ha hosszabb távon befolyásolja a hétköznapi teljesítményünket
  • ha egyéb betegség is fennáll az alvászavar mellett (pl. pajzsmirigybetegség, magas vérnyomás)

Az alvászavar kezelése

Az alvászavar mögött többféle dolog állhat, ezeket azonban nem mindig sikerül kideríteni, de életmódváltással sokat tehetünk a javulás érdekében. Amennyiben azonban további panaszokat okoz és gátol minket a mindennapi tevékenységünkben, szakorvosunk átmeneti ideig altatókat és alvást segítő gyógynövényeket javasolhat.

Tippek alvászavar ellen

  • Kerüljük a késő esti aktivitást (pl.: megterhelő fizikai munkát, intenzív testmozgást)
  • Táplálkozzunk egészségesen és kiegyensúlyozottan. A vacsorát időzítsük lefekvés előtt körülbelül 2 órával.
  • Biztosítsuk magunknak a nyugodt alvási körülményeket.  az éjszakai kényelem és nyugalom biztosításának.
  • Kerüljük a túlzott koffein fogyasztást – főleg délután 4 óra után.
  • Próbáljunk kialakítani egy „lefekvési rutint” (pl. elalvás előtti 1 órában már ne nézzünk tévét, hallgassunk meditációs zenét, stb.)

Útmutató

  • Az alvászavart minden esetben komolyan kell venni, hiszen az alvás alapvető létszükséglet a szervezet számára a regenerálódáshoz, továbbá elengedhetetlen a megfelelő szellemi és fizikai tevékenység végzéséhez.
  • A mindennapi stressz, az időjárás változás, bizonyos gyógyszerek, túlzott koffeinfogyasztás vagy egy késő esti, nehéz vacsora is okozhat álmatlan éjszakákat, de ha ez az állapot tartósan fennáll, a kóros kialvatlanság súlyos problémákat eredményezhet.
  • Amennyiben frissen és kipihenten ébredünk, akkor elegendőnek bizonyul az alvásidő és feltehetően az alvás minősége is megfelelő.
  • Ha az alvászavar panaszokat okoz és gátol minket a mindennapi tevékenységünkben, szakorvosunk átmeneti ideig altatókat és alvást segítő gyógynövényeket javasolhat.
Alvászavar - Részletesen a témáról
Munkamánia - Mikor kell lépned az egészséged érdekében?

Munkamánia - Mikor kell lépned az egészséged érdekében?

Ha úgy érzed, hogy az élet egyetlen értelme az, hogy dolgozol, mindemellett hanyagolod a családodat és a barátaidat, akkor valószínűsíthető, hogy munkamániában szenvedsz. Nézd meg, mit tehetsz ellene!
doktorGO Szerző: doktorGO
Mit írtak mások a alvászavar témában?
Hasznos lehet
A derékfájdalom az egyik leggyakoribb mozgásszervi panasz, ami ha túl gyakran fordul elő, nagymértékben megnehezítheti életünket. Mit tehetünk ellene?
Mi okozza a lábgörcsöt? Hogyan előzd meg a vizesedést? Mitől fájhat az ülés? Összeszedtük most azokat a panaszokat - és a hozzájuk tartozó tippeket -, amelyekkel leggyakrabban a második ...
Ha fájdalmat érzel a hátad felső és alsó részénél, tudd, hogy nem vagy vele egyedül. A hátfájás az egyik leggyakoribb kellemetlenség a kismamaságban.
A testhelyzet változtatáskor, jellemzően felálláskor bekövetkező hirtelen vérnyomásesés általában ártatlan, bár kényelmetlen jelenség.