Vitaminok

Vitaminok

1 perces olvasási idő
Szerző: doktorGO, egészség okosan
Az emberi szervezet egészséges működéséhez nélkülözhetetlen a vitaminok és az ásványi anyagok megfelelő pótlása, hiszen nélkülük különböző hiánybetegségek alakulhatnak ki. Aktuális vitamin és ásványi anyag ellátottságunkról vérvizsgálattal tájékozódhatunk.

Ásványi anyagok

A sejtek egészséges működéséhez elengedhetetlenek a különböző ásványi anyagok (pl. Magnézium, Kalcium, Vas, Szelén, Kálium), amelyeket a kiegyensúlyozott és változatos étrend kellő mennyiségben tartalmaz. Amennyiben valamely okból mégsem tudjuk bevinni a megfelelő mennyiséget, táplálékkiegészítő formájában pótolhatjuk az elvesztett tápanyagokat.

Vitaminok

A vitaminokat két nagy csoportba oszthatjuk: zsírban oldódó vitaminokra (A-,D-, E-, K-vitamin) és vízben oldódó vitaminokra (pl. C-vitamin, B-vitamin, stb.). A vízben oldódó vitaminokat szervezetünk nem képes raktározni, ezért minden nap gondoskodnunk kell azok pótlásáról, míg a zsírban oldódó vitaminokat szervezetünk nem képes hasznosítani, csak abban az esetben, ha megfelelő mennyiségű zsiradékot is tartalmaz az étrendünk. A szervezet vitamin ellátottsága különböző lehet, előfordulhat túladagolás, vitaminhiány, amelyek különböző betegségek kialakulásához vezethetnek.

Leggyakoribb tünetek, amelyek vitamin és ásványianyag hiányra utalnak:

  • fejfájás
  • izomgörcs
  • fáradékonyság
  • koncentrációzavar
  • sápadtság
  • fogyás
  • hányinger
  • immunrendszer gyengesége

Útmutató

  • A kiegyensúlyozott és változatos, vegyes étrend gondoskodik a megfelelő vitamin és ásványi anyag pótlásról.
  • Amennyiben táplálékallergiában szenvedünk, vagy egyoldalúan táplálkozunk, érdemes étrend kiegészítővel pótolni az elvesztett tápanyagokat.
  • Aktuális vitamin és ásványi anyag ellátottságunkról vérvizsgálattal tájékozódhatunk, ebben kérjük háziorvosunk segítségét.
Vitaminok - Részletesen a témáról
Iskolakezdés és betegségek – mire számíthat a szülő?
Iskola és óvodakezdés során gyakran tapasztalható, hogy alig kezdődött el a félév gyermekünk rövid idő elteltével megbetegszik. Ilyenkor gyakran fordulnak elő náthás, felsőlégúti huruttal, köhögéssel járó megbetegedések a gyermek közösségekben.
Mit tehetünk csontjaink egészségének megőrzéséért?
A gyenge és törékeny csontok nem feltétlenül kell, hogy az öregkor velejárói legyenek. Bár a 30-as évinktől a csontszövet lebomlásának folyamata gyorsabbá válik, mint a csontépítésé, van pár dolog, amit megtehetünk csontjaink egészségének megőrzéséért. Melyek ezek?
Milyen étrend ajánlott csontritkulás esetén?
A csontritkulásra ajánlott diéta elsődleges célja az optimális csúcscsonttömeg elérése, a csontvesztés lelassítása. Mire figyeljünk, ha csontritkulásban szenvedünk?
Szedjük-e egész évben a vitaminokat?
Ne szedjünk az év minden napján vitamint, inkább csak néhány hetes, vagy hónapos kúrát tartsunk, kerülve a túlzott bevitelt – derül ki a Semmelweis Egyetem által készített animációs sorozat következő részéből.
Mit tegyek, ha vérszegénységre gyanakszom?
Vérszegénység (vagy más néven anaemia), akkor jön létre, ha a vörösvértestek, illetve az oxigén szállításért felelős hemoglobin értéke egy bizonyos érték alá esik.
Hogyan kerülhetjük el jövőre a tavaszi fáradtságot?
A tavaszi fáradtság nevű tünetegyüttes valójában nem egy orvosi értelemben vett kórkép, mégis sokakat érint az évszakváltáskor jelentkező álmosság, levertség, fáradékonyság, nyomottabb hangulat, motiválatlanság. Mit tehetünk ellene?
Miért hullik a hajunk?
Egyes szakértők becslése szerint naponta akár 100, vagy akár ennél is több hajszálunk hullhat ki. Ez nem ad okot az aggodalomra, és nem is jelenti azt, hogy meg fogunk kopaszodni. Mitől hullhat a hajunk?
Miért lehet fontosabb nőként a magnézium pótlása?
Bár mindkét nem számára fontos a magnézium megfelelő pótlása, mégis a nők életében többször adódik olyan helyzet (pl. fogyókúra, terhesség, menstruáció), amikor megnő a szervezet magnéziumigénye. Mikor érdemes odafigyelni még jobban a magnézium megfelelő pótlására?
Hasznos lehet
Miért és mikor fontos a D-vitamin-hiány pótlása?
Az őszi-téli időszakban, október és március között, Magyarországon tízből kilenc embernél alakul ki D-vitamin-hiány, ami megduplázza a szívinfarktus és a stroke kialakulásának kockázatát.
Miért fontos, hogy elegendő Jódot fogyasszunk?
Miért fontos és milyen hatásai vannak a Jódnak? A következőkben a Jód hivatalosan is igazolt hatásait ismertetjük.
Mikor szükséges pótolnunk a K-vitamint?
Ahány forrás, annyi leírást olvashatunk a vitaminok hatásaival kapcsolatban, de honnan tudhatjuk, hogy melyiknek hihetünk? Hogyan döntsük el?
Miért fontos a H-vitamin?
Ahány forrás, annyi leírást olvashatunk a vitaminok és ásványi anyagok hatásaival kapcsolatban, de honnan tudhatjuk, hogy melyiknek hihetünk? Melyik a legelfogadhatóbb forrás, ha a táplálkozással...