Hogyan táplálkozzunk a szív egészségéért?

Hogyan táplálkozzunk a szív egészségéért?

Hogyan táplálkozzunk a szív egészségéért?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2021.12.09.
Szerző: doktorGO egészség okosan
Magyarországon a szív-és érrendszeri betegségek népbetegségnek számítanak, egészséges étrenddel azonban sokat tehetünk a megelőzésük érdekében. Mire figyeljünk, ha „szívbarát” módon szeretnénk táplálkozni?

A minőség és a mennyiség egyaránt fontos

Ha táplálkozásról beszélünk, fontos szót ejteni arról, hogy a mennyiség legalább olyan fontos, mint a minőség, ezért különösen figyelni kell arra, hogy energiaigényünknek megfelelően táplálkozzunk. Használjunk kisebb tányért étkezéshez, étkezzünk többször keveset, illetve ha bizonytalanok vagyunk a mennyiségeket illetően, mérjük ki az adagokat.

Milyen zöldségeket, gyümölcsöket válasszunk?

Ajánlott:

  • friss vagy fagyasztott gyümölcs/zöldség
  • olajos magvak
  • lifolizált gyümölcsök
  • párolt zöldségek

Mértékkel fogyasszuk:

  • banán
  • aszalt gyümölcsök
  • cukrozott konzerv
  • lekvár
  • szörp
  • konzerv
  • rántott zöldségek

Válasszunk lassan felszívódó szénhidrátokat!

Ajánlott:

  • teljes kiőrlésű liszt és belőlük készült termékek
  • köles
  • bulgur
  • quinoa
  • barna rizs
  • magas rosttartalmú gabonák
  • zabpehely

Mértékkel fogyasszuk:

  • fehér liszt és cukor és azokból készült termékek
  • fehér rizs
  • burgonya

Figyeljünk oda a zsiradékok minőségére és mennyiségére!

Fontos, hogy a zsírok minőségében különbséget tegyünk: míg a telített zsírsavak fokozzák a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, addig a többszörösen telítetlen zsírsavak csökkentik a koleszterinszintet és védik a szívet.

Ajánlott:

  • olívaolaj
  • repceolaj
  • hidegen sajtolt növényi olajok
  • olajos magvak (maximum egy maréknyi naponta)
  • avokádó
  • tengeri halak

Mértékkel fogyasszuk:

  • vaj
  • állati eredetű zsírok (pl. sertészsír , baromfizsír)
  • tejföl
  • tejszín
  • szalonna
  • gyenge minőségű kakaó bevonó
  • bizonyos cukrászsütemények

Keressünk zsírszegény fehérjeforrásokat!

Ajánlott:

  • bőr nélküli baromfihús
  • sovány húsok
  • alacsony zsírtartalmú tejtermékek
  • tojás
  • halak
  • hüvelyesek
  • szója
  • olajos magvak
  • quinoa

Mértékkel fogyasszuk:

  • magas zsírtartalmú tejtermékek
  • kolbász
  • szalonna
  • rántott ételek

Mérsékeljük a só bevitelét!

Az ajánlások szerint a napi maximum i 5 gramm nátriumbevitel javasolt - ami körülbelül 1 teáskanálnyi konyhasónak felel meg - , ezzel nagymértékben csökkenthető a magas vérnyomás és a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata.

Ajánlott:

  • gyógynövények
  • zöldfűszerek
  • csökkentett sótartalmú termékek, ételek

Mértékkel fogyasszuk:

  • konzervek
  • péktermékek
  • húsipari készítmények (pl. felvágottak, szalámik, kolbász)
  • készételek
  • levesporok
  • leveskockák
  • sózott fűszerkeverékek
doktorGO Szerző: doktorGO egészség okosan Megjelenés dátuma: 2021.12.09.
Kérjük, értékeld a cikket!
Hasznos lehet
Emlőszűrés
A mellrák szűrésére a mammográfiás vizsgálat és az emlő tomoszintézis alkalmazható. Mikor, melyik vizsgálat javasolt? Mi a különbség a két diagnosztikai eljárás között?
Hemokromatózis
A hemokromatózis Európában a leggyakoribb örökletes genetikai rendellenesség, amely során a szervezetben elraktározódó vas súlyos szervi-, szöveti károsodáshoz vezethet, ha nem észlelik, és nem...
Nyelészavar
A nyelészavart kiválthatja átmeneti, ártalmatlan ok, de súlyos betegség is állhat a hátterében, így a panaszt minden esetben komolyan kell venni. Mit tehetünk ellene?
Befagyott váll szindróma
A vállízület fokozódó fájdalommal és mozgásbeszűküléssel járó panaszai mögött gyakran az ízületi tok és a szalagrendszer krónikus gyulladásával, heges megvastagodásával járó kórkép áll. Milyen...