Mit egyek, ha magas vérnyomásom van?

Mit egyek, ha magas vérnyomásom van?

Mit egyek, ha magas vérnyomásom van?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2021.11.20.
Szerző: Irinyi-Barta Tünde táplálkozástudomány
Magas vérnyomás esetén a táplálkozásnak jelentős szerepe van. Mérsékelni kell a túlzott zsír és koleszterin fogyasztását, a sóbevitelt, és az alkoholfogyasztást, valamint növelni a rostfogyasztást.
Erről olvashatsz a cikkben

Mit lehet enni?

  • A mediterrán étrend szerinti táplálkozást ajánlott követni.
  • Magas rosttartalmú élelmiszereket:
    • Minden zöldséget
    • Gyümölcsök nagy részét
    • Összetett szénhidrátokat, például kölest, bulgurt, kuszkuszt, barna rizst, zabpelyhet, durum vagy teljes kiőrlésű lisztből készült pékárukat és tésztaféléket
    • Olívabogyót, dióféléket, olajos magvakat
    • Gombaféléket
  • Telített zsírban szegény élelmiszereket:
    • Baromfi húsát bőr nélkül, például csirkemell, csirkecomb
    • Sovány sertéshúst, például karaj, comb
    • Tengeri halakat például tőkehal, lazac, szardínia
    • Sovány tejtermékeket, például zsírszegény tej, natur joghurt, sajtok
  • Édesítéshez mézet, természetes vagy mesterséges édesítőszereket.
  • Magas káliumtartalmú élelmiszereket, például fejtett babot, banánt, burgonyát héjában sülve, édesburgonyát, spenótot, paradicsomot, görögdinnyét, céklát, csiperkegombát.
  • Tojást hetente 3-4 darab sárgájával. A tojásfehérje fogyasztható nagyobb mennyiségben is.
  • Állati zsiradékok helyett használjunk növényi olajokat sütéshez, főzéshez egyaránt. Salátákhoz adjunk kefirt, joghurtot, vagy balzsamecetes, olívaolajos öntetet.
  • Az ételeket ízesítsük só helyett változatos fűszerezéssel, a tűzdeléssel, és a pirítással. A fokhagyma, a gyömbér, a fekete bors, az ecet, zöldfűszerek közül az oregánó, a bazsalikom és a tárkony karakteres íze mellett még a magas vérnyomásra is jótékony hatással van. Az olívaolaj jótékony összetételű telítetlen zsírsavtartalma miatt rendszeresen használható, kiváltképp salátákhoz.

Mit kell kerülni?

  • A magas sótartalmú félkész- és késztermékeket, nassolni valókat (chips, ropik, popcorn), sózott hústermékeket (például szalámi, kolbász, virsli, sonkafélék, párizsi, májasok, stb.), konzerveket, mustárt, szójaszószt, savanyúságokat, ételízesítő porokat.
  • Telített zsírokban gazdag sertészsírt, kacsa- és libazsírt, vajat, heti 4 db-nál több tojássárgáját.
  • Gyümölcsök közül a konzerveket, lekvárt, szörpöket ritkábban fogyasszuk.
  • A gyorsan felszívódó szénhidrátokat, mint például fehér lisztből készült termékeket, pékárukat, burgonyapürét, gyorséttermi ételeket.
  • Élénkítő szereket, például kávét, energiaitalt.
  • Elhízás esetén csökkentett kalóriatartalmú étrend szükséges, kerülni kell a zsírban gazdag húsféléket és tejtermékeket (például tejföl, tejszín), olajos magvakat, aszalványokat, kristálycukorral készült édességeket is.
Kapcsolódó témák
Irinyi-Barta Tünde Szerző: Irinyi-Barta Tünde táplálkozástudomány Megjelenés dátuma: 2021.11.20.
Kérjük, értékeld a cikket!
Mit írtak mások a magas vérnyomás témában?
Hasznos lehet
A daganatos betegségek közül a tüdőrák szedi a legtöbb áldozatot, a betegek 25 százaléka a nemdohányzók közé tartozik. Mi okozhatja még a kialakulását, melyek a tünetei és hogyan el ...
A pitvarfibrilláció (avagy pitvari remegés) az egyik leggyakoribb szívritmuszavar, mely során a szív összehúzódása nem ritmusosan, hanem rendszertelenül és általában gyorsabban történi ...
Magyarországon több százezer embert érinthet a meddőség, becslések szerint a párok körülbelül negyede akad el a gyerekvállalás útján. Mi okozhat meddőséget?
A végtagok fájdalmas, több fázisban történő átmeneti elszíneződését nevezzük Raynaud-jelenségnek, mely több formában is megjelenhet.