Fáradékonyság

Fáradékonyság

1 perces olvasási idő
Szerző: doktorGO, egészség okosan
Átmeneti fáradékonyságot legtöbbször fizikai vagy szellemi megterhelést követően, terhesség vagy alváshiány fennállásakor érzünk, de tartós panasz esetén különböző betegségekre is gondolhatunk, ami mindenképp orvosi kivizsgálást igényel.

Miért fáradunk el?

Fáradékonyság esetén a szervezet egy fajta védekező reakcióját tapasztalhatjuk, hiszen pihenésre kényszerít minket a túlzott kimerülés ellen. Ilyenkor úgy érezzük, hogy nincs energiánk a napi tevékenységek elvégzésére, kimerültek és fáradtak vagyunk.

Milyen okok állhatnak a fáradékonyság hátterében?

  • Súlyproblémák (elhízás vagy kóros soványság egyaránt)
  • Krónikus betegségek (pl. cukorbetegség, vérszegénység, pajzsmirigybetegség)
  • Gyógyszerek (pl. fájdalomcsillapítók, vízhajtók)
  • Terhesség
  • Fokozott stressz
  • Alvászavarok
  • Életmódbeli problémák (pl. rendszertelen élet és étkezés, túlzott alkohol/koffeinfogyasztás, stb.)

Mikor forduljunk orvoshoz?

Ha tartósan –legalább hat héten keresztül - fennáll ez a probléma, vagy nagy mértékben korlátozza a mindennapi tevékenységünket érdemes mielőbb orvoshoz fordulni kivizsgálás érdekében.

Hogyan kezeljük?

Az egészséges életmód, azaz az kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás és a rendszeres fizikai aktivitás önmagában is hatásos lehet a fáradékonyság enyhítésében, mindezek mellett azonban elengedhetetlen a kiváltó okok kezelése., melyben a diagnózis felállítása után, kezelőorvosunk lesz segítségünkre.

Tippek fáradékonyság ellen

  • Javítsunk az alvásminőségünkön!
  • Alakítsunk ki egy napi ritmust az életünkben (pl. étkezés, lefekvés)!
  • Táplálkozzunk naponta többször, keveset! Ügyeljünk arra, hogy megfelelő minőségű és mennyiségű ételt és folyadékot vegyünk magunkhoz.
  • Mozogjunk rendszeresen!
  • Figyeljünk az életmódunkra (csökkentsük a koffein és/vagy alkoholfogyasztást, szokjunk le a dohányzásról, próbáljuk tartani/elérni ideális testsúlyunkat)!

Útmutató

  • Fáradékonyság esetén a szervezet egy fajta védekező reakcióját tapasztalhatjuk, hiszen pihenésre kényszerít minket a túlzott kimerülés ellen.
  • Ha tartósan –legalább hat héten keresztül fennáll ez a probléma, vagy nagymértékben korlátozza a mindennapi tevékenységünket érdemes mielőbb orvoshoz fordulni kivizsgálás érdekében.
  • Az egészséges életmód, azaz az kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás és a rendszeres fizikai aktivitás önmagában is hatásos lehet a fáradékonyság enyhítésében
  • A diagnózis felállítása után, kezelőorvosunk lesz segítségünkre a fáradékonyság kezelésében.
Fáradékonyság - Részletesen a témáról
Milyen gyerekkori szívbetegségek léphetnek fel?
A gyermekkori szívbetegségek egy része lehet veleszületett, de ismertek más betegségek szövődményeként kialakuló szívbetegségek is. Hogyan ismerjük fel őket?
Miért lehet feszültebb télen a demens beteg?
Ahogy egyre rövidebbek és szürkébbek a nappalok, azt találhatjuk, hogy a demenciával élő hozzátartozónk gyakran feszültebb, agitáltabb vagy épp lehangoltabb. Mit tehetünk ilyenkor?
Milyen vizsgálatokra számíthat a tüdőfibrózissal diagnosztizált beteg?
Tüdőfibrózis tünetekkel a betegnek először a háziorvost kell felkeresnie, aki tüdőgondozóba utalhatja, ahol elvégzik a szükséges vizsgálatok egy részét. Ha beigazolódik a tüdőfibrózis, akkor a beteg a területileg illetékes IPF Centrumba kerül, ahol további vizsgálatok várnak rá a pontos diagnózis felállítása érdekében. Melyek ezek?
Demencia - Mire figyeljünk télen?
Ahogy egyre hűvösebbé válnak a nappalok és éjszakák, úgy kell egyre nagyobb figyelmet fordítanunk a környezetünkben élő idősek jóllétére. A tél ugyanis számos veszélyforrást rejthet magában, ezért nem árt ezekre előre felkészülni és segíteni szeretteinket biztonságban átvészelni az évszakot.
Hogyan előzhető meg a szén-monoxid-mérgezés?
Az otthon tartózkodás egyik leggyakoribb veszélyforrása a szén-monoxid, ami észrevétlenül okozhat mérgezést vagy súlyosabb esetben akár halált. Hogyan előzhető meg a mérgezés kialakulása?
Hogyan lehetünk újra kipihentek, ha allergiával küzdünk?
Ha allergiásként egyre több kávé ellenére napközben is csak aludnánk, lehet, hogy a szénanátha mellékhatásától szenvedünk. Mit tehetünk ilyenkor?
Hogyan zajlanak a leszokást támogató programok?
Nem feltétlenül kell egyedül nekivágni a leszokás folyamatának, a siker esélye, ha szakemberek segítségét kérjük, akár megháromszorozódhat - hívják fel a figyelmet az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet szakemberei.
Hogyan előzzünk meg egy második infarktust?
Az első infarktus után a páciensek legtöbbször nem tudják, milyen életmóddal élhetnének biztonságosan teljes életet. Dr. Müller Gábor, a KardioKözpont kardiológusa a hosszú távú kardiológiai gondozásról beszélt, amelynek alapjai a következők.
Hasznos lehet
Hogyan kerülhetjük el jövőre a tavaszi fáradtságot?
A tavaszi fáradtság nevű tünetegyüttes valójában nem egy orvosi értelemben vett kórkép, mégis sokakat érint az évszakváltáskor jelentkező álmosság, levertség, fáradékonyság, nyomottabb hangulat...
Csökkenő teljesítmény - Mikor forduljunk orvoshoz?
A teljesítmény csökkenése bizonyos mértékig természetes, azonban van néhány tünet, amely nem feltétlenül tudható be az idő múlásának vagy akár egy nem hatékonyan felépített edzéstervnek.
Tartós fáradtság: mikor forduljunk orvoshoz?
Gyakran az életmódunk okoz krónikus fáradtságot, de előfordul, hogy ez az állapot betegséget jelez. Mikor érdemes orvoshoz fordulnunk?