Fáradékonyság

Fáradékonyság

1 perces olvasási idő
Szerző: doktorGO,
Átmeneti fáradékonyságot legtöbbször fizikai vagy szellemi megterhelést követően, terhesség vagy alváshiány fennállásakor érzünk, de tartós panasz esetén különböző betegségekre is gondolhatunk, ami mindenképp orvosi kivizsgálást igényel.

Miért fáradunk el?

Fáradékonyság esetén a szervezet egy fajta védekező reakcióját tapasztalhatjuk, hiszen pihenésre kényszerít minket a túlzott kimerülés ellen. Ilyenkor úgy érezzük, hogy nincs energiánk a napi tevékenységek elvégzésére, kimerültek és fáradtak vagyunk.

Milyen okok állhatnak a fáradékonyság hátterében?

  • Súlyproblémák (elhízás vagy kóros soványság egyaránt)
  • Krónikus betegségek (pl. cukorbetegség, vérszegénység, pajzsmirigybetegség)
  • Gyógyszerek (pl. fájdalomcsillapítók, vízhajtók)
  • Terhesség
  • Fokozott stressz
  • Alvászavarok
  • Életmódbeli problémák (pl. rendszertelen élet és étkezés, túlzott alkohol/koffeinfogyasztás, stb.)

Mikor forduljunk orvoshoz?

Ha tartósan –legalább hat héten keresztül - fennáll ez a probléma, vagy nagy mértékben korlátozza a mindennapi tevékenységünket érdemes mielőbb orvoshoz fordulni kivizsgálás érdekében.

Hogyan kezeljük?

Az egészséges életmód, azaz az kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás és a rendszeres fizikai aktivitás önmagában is hatásos lehet a fáradékonyság enyhítésében, mindezek mellett azonban elengedhetetlen a kiváltó okok kezelése., melyben a diagnózis felállítása után, kezelőorvosunk lesz segítségünkre.

Tippek fáradékonyság ellen

  • Javítsunk az alvásminőségünkön!
  • Alakítsunk ki egy napi ritmust az életünkben (pl. étkezés, lefekvés)!
  • Táplálkozzunk naponta többször, keveset! Ügyeljünk arra, hogy megfelelő minőségű és mennyiségű ételt és folyadékot vegyünk magunkhoz.
  • Mozogjunk rendszeresen!
  • Figyeljünk az életmódunkra (csökkentsük a koffein és/vagy alkoholfogyasztást, szokjunk le a dohányzásról, próbáljuk tartani/elérni ideális testsúlyunkat)!

Útmutató

  • Fáradékonyság esetén a szervezet egy fajta védekező reakcióját tapasztalhatjuk, hiszen pihenésre kényszerít minket a túlzott kimerülés ellen.
  • Ha tartósan –legalább hat héten keresztül fennáll ez a probléma, vagy nagymértékben korlátozza a mindennapi tevékenységünket érdemes mielőbb orvoshoz fordulni kivizsgálás érdekében.
  • Az egészséges életmód, azaz az kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás és a rendszeres fizikai aktivitás önmagában is hatásos lehet a fáradékonyság enyhítésében
  • A diagnózis felállítása után, kezelőorvosunk lesz segítségünkre a fáradékonyság kezelésében.
Fáradékonyság - Részletesen a témáról
Munkamánia - Mikor kell lépned az egészséged érdekében?

Munkamánia - Mikor kell lépned az egészséged érdekében?

Ha úgy érzed, hogy az élet egyetlen értelme az, hogy dolgozol, mindemellett hanyagolod a családodat és a barátaidat, akkor valószínűsíthető, hogy munkamániában szenvedsz. Nézd meg, mit tehetsz ellene!
A legjobb speciális menüt is kínáló hazai éttermek

A legjobb speciális menüt is kínáló hazai éttermek

Lisztérzékeny vagy? Vegán étrendet követsz? Vagy esetleg a laktózintolerancia nehezíti meg a választást az éttermekben? Összeszedtük a legjobb speciális menüt kínáló hazai éttermeket.
Mit tegyek, ha gluténérzékenységre gyanakszom?

Mit tegyek, ha gluténérzékenységre gyanakszom?

Gyakran puffad és fáj a hasad? Szinte állandósult hasmenésed megnehezíti a mindennapjaidat? Úgy gondolod, hogy a gluténérzékenység állhat a háttérben? Összeszedtük a legfontosabb lépéseket, amivel utánajárhatsz, hogy valóban a glutén okozza-e a problémáidat.
Laborvizsgálatok értelmezése: Hematokrit

Laborvizsgálatok értelmezése: Hematokrit

A hematokrit érték vizsgálata elsősorban vérszegénység, vérzés gyanú, illetve fokozott vérképzés esetén indokolt. A hematokrit (HCT) mennyiségét vérvétellel lehet ellenőrizni.
Laborvizsgálatok értelmezése: Vérlemezkék

Laborvizsgálatok értelmezése: Vérlemezkék

A vérlemezkék a véralvadásban szerepet játszó elemek. A vérlemezkék (trombocita) mennyiségét rutin vérvizsgálattal lehet ellenőrizni.
Laborvizsgálatok értelmezése: Vas

Laborvizsgálatok értelmezése: Vas

A vas nélkülözhetetlen nyomelem szervezetünk számára, ugyanis részt vesz az egészséges vörösvértest képzésben. A vaskoncentrációt vérvizsgálattal tudjuk ellenőriztetni.
Laborvizsgálatok értelmezése: Gamma GT

Laborvizsgálatok értelmezése: Gamma GT

A Gamma-GT a máj, a hasnyálmirigy és a vesék által termelt enzim, amelynek vizsgálatát leggyakrabban a máj károsodásának vagy az epeutak elzáródásának kimutatására végzik.
Vitamin ajánlott mennyiség: C-vitamin

Vitamin ajánlott mennyiség: C-vitamin

Ahány forrás, annyi ajánlást láthatunk a napi C-vitamin bevitelével kapcsolatban, de honnan tudhatjuk, hogy melyiknek hihetünk? Melyik a legelfogadhatóbb ajánlás, ha a táplálkozással kapcsolatos értékeket keressük?
Vitamin ajánlott mennyiség: Folsav

Vitamin ajánlott mennyiség: Folsav

Ahány forrás, annyi ajánlást láthatunk a vitaminok és ásványi anyagok bevitelével kapcsolatban, de honnan tudhatjuk, hogy melyiknek hihetünk? Melyik a legelfogadhatóbb ajánlás, ha a táplálkozással kapcsolatos értékeket keressük?
Vitamin ajánlott mennyiség: B3-vitamin

Vitamin ajánlott mennyiség: B3-vitamin

Milyen mennyiségű B3-vitamin bevitel ajánlott naponta? Hol tudunk utánanézni, mi a legelfogadhatóbb ajánlás, ha a vitaminpótlással kapcsolatos értékeket keressük?
doktorGO Szerző: doktorGO
Mit írtak mások a fáradékonyság témában?
Hasznos lehet
A derékfájdalom az egyik leggyakoribb mozgásszervi panasz, ami ha túl gyakran fordul elő, nagymértékben megnehezítheti életünket. Mit tehetünk ellene?
Mi okozza a lábgörcsöt? Hogyan előzd meg a vizesedést? Mitől fájhat az ülés? Összeszedtük most azokat a panaszokat - és a hozzájuk tartozó tippeket -, amelyekkel leggyakrabban a második ...
Ha fájdalmat érzel a hátad felső és alsó részénél, tudd, hogy nem vagy vele egyedül. A hátfájás az egyik leggyakoribb kellemetlenség a kismamaságban.
A testhelyzet változtatáskor, jellemzően felálláskor bekövetkező hirtelen vérnyomásesés általában ártatlan, bár kényelmetlen jelenség.