Izomzat

Izomzat

1 perces olvasási idő
Szerző: doktorGO,
Mozgásaink a vázizomzat segítségével jönnek létre, ezért a vázizmokat a mozgás aktív rendszerének szoktuk nevezni.

Az emberi testben háromféle izomszövet található: a simaizom, szívizom, harántcsíkolt izom. A simaizom a belső szervek erek falát alkotó szövet, ami nem képes akaratlagos mozgásra, míg a harántcsíkolt vagy más néven vázizom képes erre. A szívizom szintén nem képes az akaratlagos mozgásra, azonban érdekessége, hogy saját ingerképző központtal rendelkezik.

Az izomszövet leggyakoribb elváltozásai:

  • izomszakadás
  • izomhúzódás
  • izomelhalás
  • izomgyulladás
  • vérömleny
  • lágyrész zúzódás

Tünet

Az izomsérülések vezető tünete a fájdalom, ami már a kevésbé súlyos esetekben is tapasztalható. Sokszor a beteg nem fordul időben orvoshoz, így a megkésett diagnózis a gyógyulás esélyeinek jelentős romlását okozhatja.

Diagnózis

Az izomsérülések kezelésének első lépése a sérült végtag nyugalomba helyezése, és mielőbbi kivizsgáltatása, amely általában ultrahang vagy MR-készülék segítségével történik, melyek közül MR-vizsgálat végzésére ritkábban kerül sor.

Kezelési lehetőségek

A leletek alapján a kezelőorvos kiválasztja a megfelelő terápiát, melynek szerves része a megfelelő időben elkezdett gyógytorna és rehabilitáció, illetve a gyógyszeres kezelés. Amennyiben szükséges, használhatunk vény nélkül kapható készítményeket is a fájdalom és a gyulladás enyhítésére.

Izomzat - Részletesen a témáról
Hogyan kezdjünk edzeni a Covid-19 fertőzés után?

Hogyan kezdjünk edzeni a Covid-19 fertőzés után?

Sportegészségügyi szakértők fogalmazzák meg a testmozgásra vonatkozó javaslataikat a koronavírussal való megfertőződés után, a betegséget éppen csak maguk mögött hagyók, illetve a felépülési folyamatban hosszan tartó tünetekkel küzdők számára. Mire figyeljünk a Covid-19 betegség után?
Mit tegyek, ha gyakran fáj a derekam?

Mit tegyek, ha gyakran fáj a derekam?

A derékfájdalom az egyik leggyakoribb mozgásszervi panasz, ami ha túl gyakran fordul elő, nagymértékben megnehezítheti életünket. Mit tehetünk ellene?
Mit mozogj, ha utálsz sportolni?

Mit mozogj, ha utálsz sportolni?

Van, aki örökmozgó, de olyan ember is létezik, aki bár tudja, hogy mennyire fontos egészségügyi szempontból a sportolás, mégis kikergethetnék vele a világból. Ha Te is az utóbbi csoportot erősíted, olvass tovább, mert olyan mozgásformákat gyűjtöttünk össze, ami még Téged is rávehet a mozgásra.
Életmódváltás vagy gyógyszeres kezelés?

Életmódváltás vagy gyógyszeres kezelés?

A szakemberek szerint emelkedett vérnyomás- és koleszterinszint esetén az életmódváltásnak kellene lennie az első vonalbeli kezelési stratégiának, amely megelőzi a gyógyszeres kezelést, amivel dr. Ferenczy Péter, a KardioKözpont kardiológusa, diabetológus is egyetért.
Mire figyeljünk kerékpár vásárláskor?

Mire figyeljünk kerékpár vásárláskor?

A rendszeres kerékpározás remekül edzi a szív és a keringési rendszert, azonban nagyon fontos, hogy mindezt megfelelő eszközzel végezzük. Mire figyeljünk, hogyan állítsuk be, illetve milyen kerékpárt válasszunk?
Hogyan kezdjünk el mozogni?

Hogyan kezdjünk el mozogni?

A koronavírus járvány korlátozások enyhítésének köszönhetően júliustól már bárki számára használhatóak az edzőtermek, uszodák, sportlétesítmények védettségi igazolvány meglététől függetlenül, ezért egyre többen térnek vissza a sportoláshoz. Mire figyeljünk ilyenkor?
Milyen jelei lehetnek annak, hogy keveset mozogsz?

Milyen jelei lehetnek annak, hogy keveset mozogsz?

A rendszeres testmozgás nemcsak a testi, hanem a lelki egészségünk fenntartása miatt is fontos, de honnan tudhatod, hogy mikor mozogsz eleget? Összeszedtük azokat a jeleket, amelyek arra utalnak, hogy érdemes kicsit aktívabbá válnod.
Mire figyeljünk, ha kánikulában sportolunk?

Mire figyeljünk, ha kánikulában sportolunk?

A rendszeres testmozgásnak hőség idején is fontos szerepe van az egészség megőrzése és visszanyerése érdekében, azonban van néhány dolog, amire érdemes odafigyelnünk akkor, ha hőségben sportolunk. Melyek ezek?
Mire figyeljünk kertészkedés közben?

Mire figyeljünk kertészkedés közben?

A kerti munka megterhelheti gerincoszlopunkat, ezért akár pár perces kertészkedés is gyakran derékfájdalomhoz vezethet. Mit tehetünk ellene?
10 tipp az edzéseidhez

10 tipp az edzéseidhez

Számos gyakorlatot, edzéstervet találhatunk az interneten, ha mozogni szeretnénk, de vannak olyan általános szabályok, amikre mindenképp érdemes odafigyelni, ha mozogni készülünk. Melyek ezek?
Miért mozogjunk naponta?

Miért mozogjunk naponta?

A rendszeres testmozgásra számos helyen felhívják a figyelmünket, de vajon tisztában vagyunk-e azzal, hogy milyen jótékony hatásai vannak a fizikai aktivitásnak? Összeszedtük a mozgás egészségre gyakorolt hatásait.
Hogyan táplálkozzunk sportolás előtt, alatt és után?

Hogyan táplálkozzunk sportolás előtt, alatt és után?

A teljesítőképességet megfelelő étrend összeállításával segíthetjük. Táplálkozási tanácsadás szempontjából figyelembe kell venni azt, hogy milyen a sportág jellege, milyen a sportoló testtömege, testösszetétele, mennyi energiára van szüksége, milyen az ízlése, és van-e versenyidőszak.
Medical wellness – hogyan találjuk meg a legjobb szolgáltatásokat?

Medical wellness – hogyan találjuk meg a legjobb szolgáltatásokat?

Bár a medical szó hallatán azt gondolnánk, hogy betegeknek ajánlottak a medical wellness szolgáltatásai, egyáltalán nem kell kezelés alatt állnunk ahhoz, hogy ezeket igénybe vegyük, sőt. A medical wellness szolgáltatásokat inkább preventív jelleggel érdemes látogatni.
Gyaloglás, mint sport – hogy kezdjünk hozzá?

Gyaloglás, mint sport – hogy kezdjünk hozzá?

A rendszeres gyaloglás jótékony hatással van az egészségünkre: javíthatja a keringésünket, a hangulatunkat, de kordában tarthatjuk vele a testsúlyunkat is. Útra kelhetünk egyedül, de akár barátainkkal is, emellett másik nagy előnye, hogy nincs szükség speciális felszerelésre, csupán a két lábunkra. De hogyan fogjunk hozzá? Mire figyeljünk, ha gyalogolni kezdünk?
doktorGO Szerző: doktorGO
Mit írtak mások a izomzat témában?
Hasznos lehet
A bélflóra egyensúlyának felborulását számos életmódbeli tényező befolyásolja, melynek helyreállítása szükséges az egészséges élethez. Hogyan ismerhetjük fel a problémát?
Bélflóránk egyensúlyát számos külső hatás felboríthatja, mely emésztési zavarhoz vagy a szervezet védekezőképességének csökkenéséhez vezethet. Mi okozhat bélflóra károsodást?
Hogyan védjük a bőrünket a hűvösebb, őszi időben? Mire figyeljünk ilyenkor bőrápolás terén? Összeszedtük a leghasznosabb tudnivalókat az őszi bőrápolással kapcsolatban.
Az emberi test egy nagy, összefüggő rendszer, ahol egymástól távoli és különféle funkciót betöltő szervek egymással szoros kapcsolatban állnak és együttműködnek. Nem kell különös ...