Mit tegyek, ha gyakran fáj a derekam?

Mit tegyek, ha gyakran fáj a derekam?

Mit tegyek, ha gyakran fáj a derekam?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2022.06.13.
Szerző: doktorGO egészség okosan
A derékfájdalom az egyik leggyakoribb mozgásszervi panasz, ami ha túl gyakran fordul elő, nagymértékben megnehezítheti életünket. Mit tehetünk ellene?

Az alsó bordaív és a farredő közti területen fellépő fájdalmat nevezzük derékfájdalomnak, amelynek hátterében leggyakrabban a lágyrészek, izmok és szalagok túlfeszülése áll, kisebb arányban pedig az alábbi állapotok:

  • rossz mozdulat
  • szöveti megterhelés
  • mechanikai stressz (pl. hanyag/rossz tartás következtében)
  • környező szervekből kisugárzó fájdalom
  • pszichés okok
  • stressz
  • gyulladásos folyamtok (pl. ideggyök bántalmak)
  • ízületi porckopás
  • csontritkulás
  • porckorongsérv
  • gerinccsatorna szűkület

Mit tehetünk otthon?

Amennyiben a derékfájdalom terhelés következtében alakult ki, és a fenti tünetek nem társulnak hozzá, pihentetéssel és kímélettel, valamint vény nélkül kapható, nem szteroid tartalmú fájdalomcsillapítókkal érdemes enyhíteni a fájdalmunkat.

Amennyiben a fájdalom két hét után sem enyhül, folyamatosan kiújul, érdemes reumatológus szakorvos felkeresése.  A szakorvos a vizsgálatok eredményének függvényében ajánl terápiát, ami általában gyógyszeres kezelést és/vagy fizioterápiát, gyógytornát, ritkább esetben műtéti beavatkozást foglal magában.

Mikor forduljunk orvoshoz?

A derékfájás hátterében súlyosabb betegségek is állhatnak, ezért minden esetben forduljunk orvoshoz, ha a derékfájdalom mellett az alábbiakat tapasztaljuk:

  • folyamatosan fennálló fájdalom esetén (testhelyzettől függetlenül)
  • lábakba kisugárzó fájdalmat tapasztalunk
  • zsibbadás, érzéskiesés, gyengeség érzése a végtagokban
  • vizelet-, illetve székletürítési problémák jelennek meg
  • hasi fájdalom esetén
  • lázas állapot alakul ki
  • erős ütés következtében megjelenő derékfájás esetén
  • csontritkulás fennállásakor
  • szteroidos kezelés mellett kialakuló derékfájás esetén
  • három hónapnál régebbi derékfájás esetén

Mit tegyek, ha fáj?

Próbálj aktív maradni!

Bár a fájdalom miatt valószínűleg inkább egész nap az ágyban feküdnél, érdemes inkább megpróbálnod elvégezni a napi feladataidat, esetleg sétálni, hogy ne gyengüljenek el a tartóizmok, ez ugyanis tovább fokozhatja a derékfájást.

Erősíts és nyújts!

A jóga, a pilates vagy a tai chi jó módszer lehet arra, hogy megerősítsd a core izmaidat, és egyúttal megnyújtsd a rövidült izmokat.

Figyelj a testtartásodra!

Bármilyen tevékenységet végzel, próbálj meg figyelni a helyes testtartásra. Amennyiben ülő munkát végzel, alakíts ki egy ergonomikus munkakörnyezetet, ezzel megelőzvén a derékfájás kiújulását.

Forrás: 10 Ways to Manage Low Back Pain at Home (WebMD)

Bővebben
Kapcsolódó témák
doktorGO Szerző: doktorGO egészség okosan Megjelenés dátuma: 2022.06.13.
Kérjük, értékeld a cikket!
Hasznos lehet
Kéz-láb-száj betegség
A kéz-láb-száj betegség egy vírus által kiváltott, igen fertőző megbetegedés, amely leggyakrabban nyáron és ősz elején jelentkezik. A kéz-láb-száj betegség leggyakoribb kórokozója a Coxsackie-vírus...
Idegrendszeri tünetek
Az idegrendszer különböző sérülései, megbetegedései jellegzetes idegrendszeri (neurológiai) tüneteket eredményezhetnek. Vegyük sorra, melyek a leggyakrabban előforduló idegrendszeri tünetek.
Audiometria
Mikor érdemes bejelentkezni audiometria vizsgálatra? Mire számíthatunk ilyenkor? Kérdések és válaszok az audiometriáról.
Rekedtség
Rekedtséget számos állapot, betegség kiválthat – szerencsére legtöbbször banális, hétköznapi okok vannak a háttérben, de néha egy-egy komoly betegség is kiváltó ok lehet. Lássuk, mik okozhatnak...