Magas koleszterinszint

Magas koleszterinszint

1 perces olvasási idő
Szerző: Debreceni Egyetem Népegészségügyi Kar,
A magas koleszterinszint negatív hatással van az egészségünkre, ezért kiemelten fontos a vérzsírszint normalizálása, amelyet egészséges életmód kialakításával tehetünk meg.

Mitől emelkedhet meg a szintjük?

A legfontosabb tényezők, melyek a vérzsírok emelkedését okozzák a helytelen életmód, a nem megfelelő étkezés, örökletes okok és egyes anyagcsere betegségek, mint például a cukorbetegség, pajzsmirigy alulműködése, valamint a dohányzás, az elhízás, a testmozgás hiánya, túlzott alkoholfogyasztás mind összefüggésben lehet a magas vérzsírszinttel. Mikor a családban több személynél is előfordul a hiperlipidémia, valószínűleg örökletes genetikai tényezők vannak a háttérben, ezt nevezzük familiáris hiperlipidémiának. Triglicerid esetében a zsírban gazdag ételek fogyasztásával emelkedhet meg a trigliceridszint, valamint túlzott szénhidrátfogyasztás esetén a szervezet saját maga állítja elő, szintetizálja. 

Hogyan vehetjük észre ezek emelkedését?

A vérzsírszinteket jól nyomon lehet követni laborvizsgálatokkal, ezáltal akár egy célzott, akár egy rutinszerű vérvizsgálattal fény derülhet rá. Triglicerid esetében a laborleleteknél a normál határ felső határa 1,7 mmol/l. Amennyiben ezen érték felett van a szint, hipertrigliceridémiáról beszélünk. 

Koleszterin esetében az úgynevezett „jó” HDL koleszterinszint annál jobb, minél magasabb, mert ennek jelenléte megelőzi az érelmeszesedést, és az egyéb szív-érrendszeri problémákat, míg az LDL-koleszterin esetében annál jobb, minél alacsonyabb érték jelenik meg a leletben. Az összes koleszterin felső határértékét 5,2 mmol/l-nél szokták meghúzni, ez alatt a szív-és érrendszeri betegségek kockázata átlagos; 5,2 és 6,4 mmol/l között enyhén emelkedett, 6,4 mmol/l felett kifejezetten emelkedett kockázatról beszélhetünk.

Hogyan tudjuk kezelni?

A hiperlipidémiát alapvetően az életmód megváltoztatásával és gyógyszeres terápiával tudjuk kezelni. Amennyiben nem haladja meg a normál értékeket a laborvizsgálat alapján, mindenképpen javasolt az életmód változtatása is, mivel ezzel akár 10%-os csökkenés is elérhető. 

Ha fennáll a túlsúly vagy az elhízás fontos, hogy próbáljunk a súlyunkon csökkenteni, amelyben kiemelt szerepet játszik a testmozgás. Megfelelő lehet erre akár a gyors séta, kocogás, kerékpározás is. Az étrendet tekintve ajánlott sok zöldség és gyümölcs, valamint teljes kiőrlésű gabonafélék, alacsonyabb zsírtartalmú tejtermékek fogyasztása, és a túlzott szénhidrát és cukor bevitel csökkentése. Amennyiben dohányzunk vagy túlzott mértékű alkoholt fogyasztunk, ajánlatos ezen káros szenvedélyek elhagyása is. 

(Barát Berndadett, Debreceni Egyetem, Népegészségügyi Kar)

Útmutató

  • A legfontosabb tényezők, melyek a vérzsírok emelkedését okozzák a helytelen életmód, a nem megfelelő étkezés, örökletes okok és egyes anyagcsere betegségek.
  • A vérzsírszinteket jól nyomon lehet követni laborvizsgálatokkal, ezáltal akár egy célzott, akár egy rutinszerű vérvizsgálattal fény derülhet rá.
  • Alapvetően az életmód megváltoztatásával és gyógyszeres terápia alkalmazásával tudjuk kezelni. A gyógyszeres kezelésről az orvos dönt majd.
Magas koleszterinszint - Részletesen a témáról
Hogyan táplálkozzunk a szív egészségéért?

Hogyan táplálkozzunk a szív egészségéért?

Magyarországon a szív-és érrendszeri betegségek népbetegségnek számítanak, egészséges étrenddel azonban sokat tehetünk a megelőzésük érdekében. Mire figyeljünk, ha „szívbarát” módon szeretnénk táplálkozni?
Hogyan csökkentsük a koleszterinszintünket?

Hogyan csökkentsük a koleszterinszintünket?

Az emelkedett koleszterinszint rendszeres testmozgással és egészséges táplálkozással könnyen befolyásolható. Milyen életmódbeli tényezőkre figyeljünk, ha csökkenteni szeretnénk a koleszterinszintünket?
Mozgás receptre?

Mozgás receptre?

A legfrissebb amerikai szakmai ajánlások erősen hangsúlyozzák a fizikai aktivitás és más életmódbeli elemek döntő szerepét az enyhén vagy közepes mértékben emelkedett vérnyomás- és koleszterinszint esetén.
Életmódváltás vagy gyógyszeres kezelés?

Életmódváltás vagy gyógyszeres kezelés?

A szakemberek szerint emelkedett vérnyomás- és koleszterinszint esetén az életmódváltásnak kellene lennie az első vonalbeli kezelési stratégiának, amely megelőzi a gyógyszeres kezelést, amivel dr. Ferenczy Péter, a KardioKözpont kardiológusa, diabetológus is egyetért.
Mennyi zsírt fogyasszunk?

Mennyi zsírt fogyasszunk?

Szükséges-e a zsír fogyasztása? Mennyi az ajánlott beviteli mennyiség? Melyik forrásnak hihetünk, ha táplálkozással kapcsolatos értékeket keresünk?
Miért olyan fontos a B-vitamin?

Miért olyan fontos a B-vitamin?

A B-vitaminok vízben oldódó vitaminok, általánosságban elmondható róluk, hogy a sejtosztódásban van rendkívül nagy szerepük. Bizonyos típusai nélkülözhetetlenek más enzimek, vitaminok és egyéb tápanyagok hasznosításához, vagyis ha a szervezetünkbe túl kevés B-vitamin jut, akkor ez más, fontos folyamatokban részt vevő molekulák működésére is hatással van.
Mikor, milyen diétát alkalmazzunk?

Mikor, milyen diétát alkalmazzunk?

Napjainkban gyakorta használjuk a diéta szót a különböző étrendi irányzatokra, ám a diétás konyhatechnika alapvetően a normál konyhatechnikai műveletek közötti választást jelenti, amely lehetőséget ad arra, hogy biztosítsuk vele a betegség miatti tápanyagszükségletet, a beteg állapota és az emésztőrendszer kímélete szerint. Mikor, milyen diétát alkalmazzunk?
Mit együnk koleszterinszint emelkedése esetén?

Mit együnk koleszterinszint emelkedése esetén?

A szív és keringési rendszer betegségeinek kialakulásának hátterében sok esetben a helytelen táplálkozási szokások állnak. A gyógyszeres terápia megkezdése előtt érdemes életmódváltással befolyásolni a koleszterinszintet. Mit ehetünk, és mit kerüljünk ilyenkor?
Debreceni Egyetem Népegészségügyi Kar Szerző: Debreceni Egyetem Népegészségügyi Kar
Villámkérdés - Ellenőrizd tudásod!
Szerepet játszik-e a túlsúly a vérzsírszintek emelkedésében?
Mit írtak mások a magas koleszterinszint témában?
Hasznos lehet
Az emelkedett koleszterinszint rendszeres testmozgással és egészséges táplálkozással könnyen befolyásolható. Milyen életmódbeli tényezőkre figyeljünk, ha csökkenteni szeretnénk a kole ...