Immunrendszer

Immunrendszer

1 perces olvasási idő
Szerző: doktorGO,
A szervezet védekező rendszerét immunrendszernek nevezzük, melynek feladata a szervezetbe bekerülő idegen anyagok azonosítása, feldolgozása, hatástalanítása.

Az immunrendszer felelős a szervezetünkbe kerülő baktériumok és vírusok elleni küzdelemért, és a megfelelő védekezés kiépítéséért, amelyben fontos szerepet játszanak az antigének.  

Mik azok az antigének?

Az antigének azok az anyagok, amelyek a szervezetbe jutva azt immunválaszra késztetik. Ez történhet úgy, hogy az antigének az immunrendszer sejtjeit aktiválva közömbösítik az antigént vagy ellenanyagot, más néven antitestet termelnek, és ezek a vérbe jutva közömbösítik az antigént.

Az immunrendszer védekező mechanizmusai

Az immunrendszer alapvetően kétféle mechanizmussal védekezik: egy veleszületett és a szerzett mechanizmussal.

  • A veleszületett immunitás jellemzője, hogy minden idegen anyag ellen ugyanolyan mechanizmussal védekezik.
  • A szerzett immunitást pedig az élet folyamán kialakuló különleges módszer jellemzi: speciálisan az adott idegen anyagra hatásos pusztító mechanizmust alakít ki a szervezetben.

Immunhiányos állapot

Immunhiányos állapotról akkor beszélünk, amikor az immunrendszer valamely összetevőjének mennyisége nem elegendő, minősége nem megfelelő, vagy valamely okból funkcióját nem tudja betölteni.

Immunerősítés: amit mi is megtehetünk

Az immunerősítés alapköve a helyes életmód. Egészséges és változatos étrenddel és rendszeres testmozgással sokat tehetünk egészségünk megőrzése érdekében.

Útmutató

  • Az immunrendszer felelős a szervezetünkbe kerülő baktériumok és vírusok elleni küzdelemért, és a megfelelő védekezés kiépítéséért, amelyben fontos szerepet játszanak az antigének. 
  • Az immunrendszer alapvetően kétféle mechanizmussal védekezik: egy veleszületett és a szerzett mechanizmussal.
  • Immunhiányos állapotról akkor beszélünk, amikor az immunrendszer valamely összetevőjének mennyisége nem elegendő, minősége nem megfelelő, vagy valamely okból funkcióját nem tudja betölteni.
  • Az immunerősítés alapköve a helyes életmód. Egészséges és változatos étrenddel és rendszeres testmozgással sokat tehetünk egészségünk megőrzése érdekében.
Immunrendszer - Részletesen a témáról
Tanácsos-e a parlagfű allergiát parlagfűvel kezelni?

Tanácsos-e a parlagfű allergiát parlagfűvel kezelni?

Sokakat elbizonytalanítanak az évről évre megjelenő, magukat „természetes” módszerként hirdető megoldások az allergia kezelésére. Ennek egyik szélsőséges példája, amikor az allergiás számára annak a növénynek, vagy a főzetéből készített tea, lekvár rendszeres fogyasztását javasolják, amire allergiás. De vajon valóban javasolt-e ez a módszer?
Keresztallergia vagy ételallergia?

Keresztallergia vagy ételallergia?

Sajnos jellemző, hogy a betegek gyakran öndiagnózis alapján feleslegesen diétáznak. Dr. Moric Krisztina allergológus, fül-orr-gégész, a Budai Allergiaközpont főorvosa elmondja, milyen veszélyei lehetnek ennek.
Hogyan enyhíthetjük a menopauza tüneteit?

Hogyan enyhíthetjük a menopauza tüneteit?

A menopauza számos kellemetlen tünetet okozhat, amelyek közül néhányat életmódbeli változtatásokkal enyhíthetünk. Mit tehetünk magunkért?
Hogyan védekezzünk lupus esetén?

Hogyan védekezzünk lupus esetén?

A szisztémás lupus nem gyógyítható, de az idejében megkezdett kezeléssel az állapotromlás és a szövődmények nagyobb eséllyel megelőzhetőek. Dr. Kádár János immunológus, az Immunközpont főorvosa a fényvédelem fontosságára hívja fel a figyelmet.
Nyári tanácsok hisztamin intoleranciások részére

Nyári tanácsok hisztamin intoleranciások részére

A nyári időszak több kihívást is tartogat a hisztamin diétát folytatók számára. Dr. Németh Alíz gasztroenterológus, hepatológus, a Budai Allergiaközpont orvosát kérdeztük arról, hogy mire fontos figyelni az étkezésben, hisztamin intolerancia esetén.
Hogyan készítsük fel immunrendszerünket az őszi-téli hónapokra?

Hogyan készítsük fel immunrendszerünket az őszi-téli hónapokra?

Az immunrendszer a szervezet egy fontos védelmi vonala, mely fellép az ismeretlen ágensek ellen, felveszi harcot a különböző kórokozókkal. Lássuk, hogyan „erősíthetjük”, segíthetjük immunrendszerünk működését.
Vissza a közösségbe – Hogyan előzzük meg a fertőzéseket?

Vissza a közösségbe – Hogyan előzzük meg a fertőzéseket?

Az őszi hónapok megérkezése egyet jelent a nyári szabadság végével; a gyermekek visszatérnek a közösségbe és a felnőttek is újra teljes gőzerővel kezdenek dolgozni. A hosszas közös zárt térben tartózkodás, közös mosdó használata számos betegség elterjedésének kedvezhet.
Hogyan ismerjük fel a poszt-Covid tüneteit?

Hogyan ismerjük fel a poszt-Covid tüneteit?

Kezdetben azt gondolták az orvosok, hogy a gyógyult koronavírusos betegeknek csak tüdőgyógyászati rehabilitációra van szükségük, ám azóta kiderült: a post-Covid egy jóval komplexebb és elhúzódó tünetegyüttes – magyarázza dr. Toldy-Schedel Emil, a Budapesti Szent Ferenc Kórház főigazgatója.
Mit hihetünk el a COVID-19-el kapcsolatban?

Mit hihetünk el a COVID-19-el kapcsolatban?

A 2019-ben kiinduló COVID-19 pandémia a mai napig jelen van mindennapjainkban, életünk számos területén jelentős hatással bír, így nem csoda, hogy a rengeteg információ között sok tévhit terjed megnehezítve a tájékozódást. Mit hihetünk el, és melyek a valódi tévhitek a koronavírussal kapcsolatban?
Mitől alakul ki az AIHA?

Mitől alakul ki az AIHA?

Immunológiai eredetű vérszegénységet számos kórkép okozhat. Ilyenek egyes felszívódási zavarok, hiányállapotok, és maga az elhúzódó gyulladásos folyamat is okozhat vérszegénységet.
Mit tegyek, ha vérszegénységre gyanakszom?

Mit tegyek, ha vérszegénységre gyanakszom?

Vérszegénység (vagy más néven anaemia), akkor jön létre, ha a vörösvértestek, illetve az oxigén szállításért felelős hemoglobin értéke egy bizonyos érték alá esik.
Hogyan küzdjük le a poszt-Covid örömtelenség érzését?

Hogyan küzdjük le a poszt-Covid örömtelenség érzését?

Az örömérzés képességének gyengülése vagy az örömtelenség (anhedonia) gyakori tünete a poszt-COVID mentális szindrómának. Ha azt érzékeljük,hogy csökkent az örömre való képességünk, akkor a következőket tehetjük:
Mi okozhat lázas állapotot?

Mi okozhat lázas állapotot?

Alapvetően a láz a szervezet természetes védekező mechanizmusa, mely önmagában nem betegség, hanem mindig egy kísérő tünet. Ha a testhőmérsékletünk 38°C fok fölé emelkedik, akkor beszélhetünk lázról.
Mire figyeljek téli futásnál?

Mire figyeljek téli futásnál?

Mit együnk futás előtt? Milyen ruhát válasszunk sportoláshoz? Van-e olyan dolog, amire különösen figyelni kell a hidegben? Összeszedtük a legfontosabb tanácsokat a téli futással kapcsolatban.
Mennyi fehérjét fogyasszunk?

Mennyi fehérjét fogyasszunk?

Ahány forrás, annyi ajánlást láthatunk a napi fehérje bevitelével kapcsolatban, de honnan tudhatjuk, hogy melyiknek hihetünk? Melyik a legelfogadhatóbb ajánlás, ha a táplálkozással kapcsolatos értékeket keressük?
Mikor érdemes palliatív kezelést igénybe venni?

Mikor érdemes palliatív kezelést igénybe venni?

A palliatív orvoslással foglalkozó szakemberek nem csak magának a fájdalomnak a csillapításával foglalkoznak, de olyan tünetek csökkentésével is, mint a kimerültség, a hányinger, hányás, az alvási problémák, a hasmenés, az étvágytalanság, a szorongás és a depresszió. Mikor érdemes palliatív kezelést igénybe venni?
Mit mozogj, ha utálsz sportolni?

Mit mozogj, ha utálsz sportolni?

Van, aki örökmozgó, de olyan ember is létezik, aki bár tudja, hogy mennyire fontos egészségügyi szempontból a sportolás, mégis kikergethetnék vele a világból. Ha Te is az utóbbi csoportot erősíted, olvass tovább, mert olyan mozgásformákat gyűjtöttünk össze, ami még Téged is rávehet a mozgásra.
Hogyan étkezzünk „tisztán”?

Hogyan étkezzünk „tisztán”?

Mire kell figyelnünk akkor, ha nemcsak egészségesen, hanem természetesen, azaz „tisztán” szeretnénk étkezni? Mit lehet és mit nem ilyenkor? Kell-e változtatnunk? Tudd meg cikkünkből!
Milyen egészséges nassolnivalók közül válassz?

Milyen egészséges nassolnivalók közül válassz?

Nem tudsz lemondani a nassolásról, de szeretnél olyan harapnivalók közül választani, amelyek egészségesebbek, mint a hagyományos chipsek vagy csokik? Összeszedtük a legegészségesebbnek nevezhető nassolnivalókat.
5 gyakori hiba, amit elkövethetünk antihisztamin szedése során

5 gyakori hiba, amit elkövethetünk antihisztamin szedése során

Nem a megfelelő gyógyszert, nem az előírt dózisban vagy túl rövid ideig szedjük. Az antihisztaminok szedésével kapcsolatban felmerülő gyakori problémákat dr. Augusztinovicz Monika fül-orr-gégész, allergológus, a Budai Allergiaközpont orvosa foglalta össze.
Valóban egészséges szokás, amit követsz?

Valóban egészséges szokás, amit követsz?

Számos lehetőség áll rendelkezésünkre akkor, amikor egészségesen próbálunk élni, de nem minden egészségesnek hitt szokás bizonyul valóban annak. Összeszedtük azokat a szokásokat, amelyeket korántsem biztos, hogy jó, ha követsz.
Melyek a leggyakoribb fesztiválbetegségek?

Melyek a leggyakoribb fesztiválbetegségek?

Alig vártuk, hogy újra fesztiválszezon legyen, azonban érdemes arra figyelni, hogy ezek az események olykor egészségügyi kockázatot is jelenthetnek. Hogyan kerüljük el ezeket? Mit tegyünk azért, hogy a barátokkal töltött idő kellemes emlék maradjon?
Miért fontos a H-vitamin?

Miért fontos a H-vitamin?

Ahány forrás, annyi leírást olvashatunk a vitaminok és ásványi anyagok hatásaival kapcsolatban, de honnan tudhatjuk, hogy melyiknek hihetünk? Melyik a legelfogadhatóbb forrás, ha a táplálkozással kapcsolatos tényeket keressük?
Mit tehetünk, ha problémáink vannak a szoptatással?

Mit tehetünk, ha problémáink vannak a szoptatással?

A rengeteg pozitív hatás mellett nem titok, hogy a szoptatásnak is vannak árnyoldalai, amikről fontos beszélni, hiszen az ezzel járó stresszt, kellemetlenségeket a legtöbb szoptató édesanya legalább egyszer maga is megtapasztalja.
Meddig és hogyan érdemes szoptatni?

Meddig és hogyan érdemes szoptatni?

A szoptatás mindig is a babavállalás egyik központi kérdésköre volt, az erre vonatkozó tippek, ajánlások, vélemények az orvoslás fejlődésével együtt, gyakorlatilag folyamatosan változtak. Ezzel kapcsolatban a Czeizel Intézet IBCLC laktációs szaktanácsadójával, Bocskainé Irénnel beszélgettünk.
10 tipp az edzéseidhez

10 tipp az edzéseidhez

Számos gyakorlatot, edzéstervet találhatunk az interneten, ha mozogni szeretnénk, de vannak olyan általános szabályok, amikre mindenképp érdemes odafigyelni, ha mozogni készülünk. Melyek ezek?
Vitamin ajánlott mennyiség: B3-vitamin

Vitamin ajánlott mennyiség: B3-vitamin

Milyen mennyiségű B3-vitamin bevitel ajánlott naponta? Hol tudunk utánanézni, mi a legelfogadhatóbb ajánlás, ha a vitaminpótlással kapcsolatos értékeket keressük?
Miért mozogjunk naponta?

Miért mozogjunk naponta?

A rendszeres testmozgásra számos helyen felhívják a figyelmünket, de vajon tisztában vagyunk-e azzal, hogy milyen jótékony hatásai vannak a fizikai aktivitásnak? Összeszedtük a mozgás egészségre gyakorolt hatásait.
Mikor ne halogassuk az orvosi vizsgálatot a Covid-19 miatt?

Mikor ne halogassuk az orvosi vizsgálatot a Covid-19 miatt?

A Covid-19 járvány miatt többször is átgondoljuk, hogy forduljunk-e orvoshoz aktuális problémánkkal. Összeszedtük azokat az állapotokat, amelyek esetén nem érdemes halogatni az orvosi vizsgálatot.
Hogyan tehetjük egészségesebbé az iskolakezdést?

Hogyan tehetjük egészségesebbé az iskolakezdést?

Szeptember elsején több ezer gyermeknek megkezdődött az iskola. A COVID-19 járvány okozta kihagyás miatt a megváltozott napirend, a közösségbe való visszatérés fizikailag és lelkileg is jobban megviselheti gyermekünket. Hogyan tehetjük könnyebbé az iskolakezdést?
Szükséges-e Folsavat fogyasztanunk?

Szükséges-e Folsavat fogyasztanunk?

Ahány forrás, annyi ajánlást láthatunk a vitaminok és ásványi anyagok bevitelével kapcsolatban, de honnan tudhatjuk, hogy melyiknek hihetünk? Melyik a legelfogadhatóbb ajánlás, ha a táplálkozással kapcsolatos értékeket keressük?
Vitamin ajánlott mennyiség: C-vitamin

Vitamin ajánlott mennyiség: C-vitamin

Ahány forrás, annyi ajánlást láthatunk a napi C-vitamin bevitelével kapcsolatban, de honnan tudhatjuk, hogy melyiknek hihetünk? Melyik a legelfogadhatóbb ajánlás, ha a táplálkozással kapcsolatos értékeket keressük?
Mivel pótoljuk a B6-vitamint?

Mivel pótoljuk a B6-vitamint?

Milyen mennyiségű B6-vitamin bevitel ajánlott naponta? Melyik a legelfogadhatóbb ajánlás, ha a táplálkozással kapcsolatos értékeket keressük?
Hideg vagy meleg vízzel zuhanyozzunk?

Hideg vagy meleg vízzel zuhanyozzunk?

A hideg és meleg zuhanynak is megvannak a maga előnyei és hátrányi, de vajon melyiket használjuk a mindennapokban?
Lázcsillapítás – Kell vagy nem kell?

Lázcsillapítás – Kell vagy nem kell?

Mikor csillapítsunk lázat? Szükséges-e egyáltalán? Összeszedtük a lázcsillapítással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
Milyen zöldségeket érdemes fogyasztanunk?

Milyen zöldségeket érdemes fogyasztanunk?

Ha rendszeresen vásárolsz zöldségeket, akkor jó úton jársz az egészséges életmód felé, de ha szeretnél még tudatosabb lenni, akkor érdemes a nagyobb tápértéket tartalmazó alapanyagok közül választanod. Melyek ezek?
Hogyan táplálkozzunk sportolás előtt, alatt és után?

Hogyan táplálkozzunk sportolás előtt, alatt és után?

A teljesítőképességet megfelelő étrend összeállításával segíthetjük. Táplálkozási tanácsadás szempontjából figyelembe kell venni azt, hogy milyen a sportág jellege, milyen a sportoló testtömege, testösszetétele, mennyi energiára van szüksége, milyen az ízlése, és van-e versenyidőszak.
Mit (t)ehetünk az immunrendszerünk támogatásáért?

Mit (t)ehetünk az immunrendszerünk támogatásáért?

Az utóbbi másfél évben zajló pandémia okán az érdeklődés középpontjába került az immunrendszer, illetve az immunrendszer támogatásának lehetőségei. Számos mindennapi szokás, életmódbeli tényező szerepe felértékelődött, mint pl. a rendszeres testmozgás, a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, a - lehetőségekhez képest - stresszmentes(ebb) életmód, valamint a változatos, kiegyensúlyozott táplálkozás.
Milyen szokások befolyásolhatják az immunrendszer működését?

Milyen szokások befolyásolhatják az immunrendszer működését?

Az immunrendszer a szervezet védekező mechanizmusa a fertőzések ellen. Normál működése esetén kevésbé lehetünk fogékonyak különböző megbetegedésekre, azonban vannak bizonyos életmódbeli szokások, amelyekkel gátolhatjuk annak egészséges működését. Melyek ezek?
Medical wellness – hogyan találjuk meg a legjobb szolgáltatásokat?

Medical wellness – hogyan találjuk meg a legjobb szolgáltatásokat?

Bár a medical szó hallatán azt gondolnánk, hogy betegeknek ajánlottak a medical wellness szolgáltatásai, egyáltalán nem kell kezelés alatt állnunk ahhoz, hogy ezeket igénybe vegyük, sőt. A medical wellness szolgáltatásokat inkább preventív jelleggel érdemes látogatni.
Hogyan tegyük változatossá a folyadékbevitelt az őszi időszakban?

Hogyan tegyük változatossá a folyadékbevitelt az őszi időszakban?

A tudatos egészségmegőrzéshez a rendszeres és kiegyensúlyozott hidratálás is hozzátartozik, de vajon mivel és hogyan érdemes pótolni az elvesztett folyadékot?
Mit vigyünk magunkkal, ha túrázni indulunk?

Mit vigyünk magunkkal, ha túrázni indulunk?

Az ősz szépsége és kedvező időjárása miatt sok olyan ember is útnak indul egy-egy erdei útvonalon, aki nem gyakorlott túrázó. Mit érdemes ilyenkor magunkkal vinni? Hogyan készüljünk? Összeszedtük a legfontosabb dolgokat, amelyeket érdemes magunkkal vinnünk egy-egy túrázás alkalmával.
Mennyi a napi vitamin- és ásványianyag-beviteled?

Mennyi a napi vitamin- és ásványianyag-beviteled?

Az ősszel együtt beköszöntött a hűvösebb időjárás, a náthával, megfázással járó betegségek időszaka. Ilyenkor különösen fontos, hogy nagy hangsúlyt fektessünk a megfelelő napi vitamin- és ásványianyag-bevitelre, hiszen szervezetünk, immunrendszerünk így időben fel tud készülni a még hidegebb télre.
Hogyan mossunk helyesen kezet?

Hogyan mossunk helyesen kezet?

A helyes kézmosás az egyik leghatékonyabb eszköz a fertőzések megelőzésére. A koronavírus világjárvány elleni védekezésben is kiemelt szerepet kap ez a kézenfekvő védekezési forma.
Mire figyeljünk szaunázás közben?

Mire figyeljünk szaunázás közben?

A szaunázást egyre több egészséges életmódra törekvő ember választja kikapcsolódásként, ezért összeszedtük annak egészségre gyakorolt hatásait és alapszabályait. Melyek ezek?
Gyaloglás, mint sport – hogy kezdjünk hozzá?

Gyaloglás, mint sport – hogy kezdjünk hozzá?

A rendszeres gyaloglás jótékony hatással van az egészségünkre: javíthatja a keringésünket, a hangulatunkat, de kordában tarthatjuk vele a testsúlyunkat is. Útra kelhetünk egyedül, de akár barátainkkal is, emellett másik nagy előnye, hogy nincs szükség speciális felszerelésre, csupán a két lábunkra. De hogyan fogjunk hozzá? Mire figyeljünk, ha gyalogolni kezdünk?
Milyen egészségügyi előnyei vannak az almaecet fogyasztásának?

Milyen egészségügyi előnyei vannak az almaecet fogyasztásának?

Az almaecetet széles körben alkalmazzák az élelmiszerekben. Népszerűségét leginkább azoknak a kutatásoknak köszönheti, amelyek arra engedtek következtetni, hogy előnyös hatással van a testtömeg és a zsigeri zsír felhalmozódásának szabályozására. De milyen további egészségügyi előnyei lehetnek?
doktorGO Szerző: doktorGO
Mit írtak mások a immunrendszer témában?
Hasznos lehet
A bélflóra egyensúlyának felborulását számos életmódbeli tényező befolyásolja, melynek helyreállítása szükséges az egészséges élethez. Hogyan ismerhetjük fel a problémát?
Bélflóránk egyensúlyát számos külső hatás felboríthatja, mely emésztési zavarhoz vagy a szervezet védekezőképességének csökkenéséhez vezethet. Mi okozhat bélflóra károsodást?
Hogyan védjük a bőrünket a hűvösebb, őszi időben? Mire figyeljünk ilyenkor bőrápolás terén? Összeszedtük a leghasznosabb tudnivalókat az őszi bőrápolással kapcsolatban.
Az emberi test egy nagy, összefüggő rendszer, ahol egymástól távoli és különféle funkciót betöltő szervek egymással szoros kapcsolatban állnak és együttműködnek. Nem kell különös ...