Idegrendszer

Idegrendszer

1 perces olvasási idő
Szerző: doktorGO,
Az idegrendszernek kiemelt szerepe van a szervezetünk működésében, éppen ezért kóros állapotainak és betegségeinek fennállása nagy mértékben befolyásolja életünket, életminőségünket.

Az idegrendszer feladata a különböző szervrendszerek működésének összehangolása, irányítása, a környezethez való alkalmazkodás biztosítása, mely során az idegrendszer a külső környezetből folyamatosan információkat - ingereket - vesz fel, azokat ingerület formájában továbbítja a központhoz, ahol a feldolgozás végbemegy, és ennek eredménye a megfelelő ingerválasz.

Az idegi szabályozást az idegszövet látja el, mely idegsejtekből, másnéven neuronokból és az őket körülvevő támasztósejtekből épülnek fel. Az idegi szabályozás kiterjed az összes szervünkre, így ennek kiesése vagy működésének felborulása a megfelelő szerv súlyos zavarával jár.

Anatómiailag az idegrendszer az alábbi két csoportra osztható:

  • központi idegrendszer (agyvelő és gerincvelő)
  • perifériás idegrendszer (idegek)

A leggyakoribb ideggyógyászati tünetek és tünetegyüttesek a következőek:

  •  Motoros és szenzoros zavarok: paresis - izomerő csökkenése, paralízis - izomerő kiesése, remegés, beszédzavar
  •  Tudatzavar: éberségi zavarok (kóma, kábultság), összerendezettségi zavar (tudatbeszűkülés), világossági zavarok (ködös állapot)
  •  Koponyaűri nyomásfokozódás

Az idegrendszer leggyakoribb megbetegedései

  • Fejlődési rendellenességek (pl. az egész agy vagy bizonyos agyi területek hiányosan fejlődnek ki)
  • Központi idegrendszer sérülései (pl. koponyasérülések)
  • Gerinc és gerincvelői sérülések (pl. csigolyatörés)
  • Környéki idegrendszer kórképei (pl. isiász)
  • Központi idegrendszer gyulladásai (pl. agyhártyagyulladás)
  • Agyi vérellátási zavarok (pl. TIA, stroke, érelmeszesedés)
  • Egyéb (Sclerosis multiplex, daganatok, fejfájások, epilepszia)
Idegrendszer - Részletesen a témáról
Hogyan kerüljük el a stresszt a szoptatás időszakában?

Hogyan kerüljük el a stresszt a szoptatás időszakában?

A stresszt el kell kerülni a szoptatás alatt, mert az az anyatej csökkenéséhez, vagy elapadásához vezethet. Ennek érdekében a kismama vegye igénybe a család és a barátok segítségét, és szánjon időt egy kis pihenésre, kikapcsolódásra.
Hogyan dolgozzuk fel könnyebben a traumákat?

Hogyan dolgozzuk fel könnyebben a traumákat?

A túl nagy és/vagy túl intenzív stresszhelyzeteket, traumatikus élményeket feldolgozni nem egyszerű, testünk és lelkünk egyaránt sérülhet benne. Mit tehetünk azért, hogy könnyebben viseljük ezeket a megpróbáltatásokat?
Milyen jelei lehetnek a mentális kimerülésnek?

Milyen jelei lehetnek a mentális kimerülésnek?

A mentális kimerülés az agynak olyan, mint az izmoknak a fizikai fáradtság, ám felismerése jóval nehezebb. Mikor beszélhetünk mentális kimerülésről? Honnan tudhatjuk, hogy érintettek vagyunk? Összeszedtük a szellemi fáradtság legjellemzőbb tüneteit.
COVID-19: Mit tehetünk szülőként a gyermek mentális egészségéért?

COVID-19: Mit tehetünk szülőként a gyermek mentális egészségéért?

Kritikus helyzetekről számoltak be a pedagógusok, a gyerekek körében pedig minden eddiginél több szorongást, pániktünetet, illetve depressziót okozott a COVID-19 járvány – derül ki az UNICEF Magyarország és a Publicus Intézet közös kutatásából.
Mit tegyünk stroke esetén?

Mit tegyünk stroke esetén?

A stroke hazánkban évente hozzávetőlegesen 40-50 ezer embert érint. A Stroke Szövetség Európáért előrejelzése alapján az Európai Unió területén várhatóan több mint 800.000 esettel kell majd számolni 2035-re.
Hogyan előzzük meg az újabb stroke kialakulását?

Hogyan előzzük meg az újabb stroke kialakulását?

Stroke-on átesetteknél akár tízszeresére is növekedhet egy újbóli stroke kialakulásának kockázata. Hogyan előzzük ezt meg?
Hogyan segítsünk az iskolafóbiás gyermeknek?

Hogyan segítsünk az iskolafóbiás gyermeknek?

Több tízezer gyermek szenvedi meg ma a becsengetést, és bár minden diáknál előfordul, hogy ellenáll egyszer-egyszer az iskolába járásnak, de a tartósan fennálló iskolafóbia létező jelenség, és valódi problémákat okoz a gyermek és a család számára. Mit tehetünk szülőként?
Szorongásos zavart okozhat az iskolakezdés

Szorongásos zavart okozhat az iskolakezdés

Alvásproblémák, hasfájás – mind gyakori tünetei az iskolakezdés idején fellépő szorongásos zavaroknak. Ezek a panaszok sokszor csak átmenetiek és néhány hét alatt maguktól elmúlnak, azonban ha állandósulnak, akkor gyermekpszichológushoz kell fordulni.
Milyen változásokra számíthat a stroke-on átesett beteg?

Milyen változásokra számíthat a stroke-on átesett beteg?

Magyarországon a stroke a harmadik leggyakoribb halálok és az egyik leggyakoribb rokkantságot okozó betegség, melynek előfordulása az életkor előrehaladtával folyamatosan nő. Milyen változásokra számíthat a stroke-on átesett beteg?
Megelőzhető-e a stroke?

Megelőzhető-e a stroke?

A stroke egy hirtelen kialakuló agyi esemény, melynek hatására az agy egy részének vérellátása megszűnik. Magyarországon mintegy 45-50 ezer ember kap stroke-ot évente, közülük kb. 15 ezren nem élik túl a betegséget. Mit tehetünk ilyenkor? Megelőzhető-e a kialakulása? Mire figyeljünk utána?
Kevésbé ismert tünetek, amik depresszióra utalhatnak

Kevésbé ismert tünetek, amik depresszióra utalhatnak

Ha a depresszióról beszélünk, általában a rossz hangulat, szomorúság, levertség szavak jutnak először eszünkbe, azonban egy-egy furcsa viselkedésmód mögött is ez a betegség állhat. Összeszedtük azokat a kevésbé ismert szokásokat, amit akár a depresszió is okozhat.
Tippek szülőknek tanulási zavarok esetére

Tippek szülőknek tanulási zavarok esetére

Alig van olyan iskolai osztály, ahol ne lenne tanulási zavarral érintett gyerek. A Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancia néhány tanácsának megfogadásával a szülő is segíthet abban, hogy gyermeke sikerélményeket szerezzen az iskolában.
Hogyan segítsük demens hozzátartozónkat?

Hogyan segítsük demens hozzátartozónkat?

Az Alzheimer-kórban szenvedők a betegség előrehaladásával elvesztik mindennapi tevékenységeik ellátásának a képességét, és mások segítségére szorulnak. Néha azonban nem egyszerű eldönteni, hogy miben és mennyit segítsünk. Mit tegyünk ilyenkor?
Mit tegyünk, ha túl stresszes az életünk?

Mit tegyünk, ha túl stresszes az életünk?

Sajnos időnként mindannyiunk életében előfordul egy-egy stresszesebb időszak. A felgyülemlett feszültséget ilyenkor számos dologgal enyhíthetjük. Melyek ezek?
Hogyan aludjunk vissza könnyebben?

Hogyan aludjunk vissza könnyebben?

Az emberek körülbelül 20 százalékának okoz gondot az éjszakai felébredés utáni visszaalvás, ami hosszú távon stresszes és kimerítő lehet. Összeszedtünk néhány tippet, ami segíthet abban, hogy ne ébredjünk fel éjszaka, vagy ha ez mégis megtörténik, gyorsan vissza tudjunk aludni.
Hogyan küzdjük le a poszt-Covid örömtelenség érzését?

Hogyan küzdjük le a poszt-Covid örömtelenség érzését?

Az örömérzés képességének gyengülése vagy az örömtelenség (anhedonia) gyakori tünete a poszt-COVID mentális szindrómának. Ha azt érzékeljük,hogy csökkent az örömre való képességünk, akkor a következőket tehetjük:
Kihez fordulhatok, ha poszt-COVID pszichés tüneteim vannak?

Kihez fordulhatok, ha poszt-COVID pszichés tüneteim vannak?

Számos módszer létezik, amely segítségünkre lehet a poszt-Covid szindróma pszichológiai tüneteinek enyhítésében, azonban ha ezek nem hoznak eredményt, minden esetben érdemes orvoshoz fordulni. Mikor és kit kereshetünk fel pszichés problémáinkkal?
Mi állhat a gyomorgörcs hátterében?

Mi állhat a gyomorgörcs hátterében?

A gyomorgörcs mindenki számára ismert fogalom. Az is átélte már, akinek soha nem kellett komoly betegséggel szembenéznie, egyszerűen csak túl sok stressz érte. Mi okozhatja a gyomorgörcsöt?
10 tipp az edzéseidhez

10 tipp az edzéseidhez

Számos gyakorlatot, edzéstervet találhatunk az interneten, ha mozogni szeretnénk, de vannak olyan általános szabályok, amikre mindenképp érdemes odafigyelni, ha mozogni készülünk. Melyek ezek?
Mikor ne halogassuk az orvosi vizsgálatot a Covid-19 miatt?

Mikor ne halogassuk az orvosi vizsgálatot a Covid-19 miatt?

A Covid-19 járvány miatt többször is átgondoljuk, hogy forduljunk-e orvoshoz aktuális problémánkkal. Összeszedtük azokat az állapotokat, amelyek esetén nem érdemes halogatni az orvosi vizsgálatot.
Hogyan táplálkozzunk sportolás előtt, alatt és után?

Hogyan táplálkozzunk sportolás előtt, alatt és után?

A teljesítőképességet megfelelő étrend összeállításával segíthetjük. Táplálkozási tanácsadás szempontjából figyelembe kell venni azt, hogy milyen a sportág jellege, milyen a sportoló testtömege, testösszetétele, mennyi energiára van szüksége, milyen az ízlése, és van-e versenyidőszak.
doktorGO Szerző: doktorGO
Mit írtak mások a idegrendszer témában?
Hasznos lehet
A bélflóra egyensúlyának felborulását számos életmódbeli tényező befolyásolja, melynek helyreállítása szükséges az egészséges élethez. Hogyan ismerhetjük fel a problémát?
Bélflóránk egyensúlyát számos külső hatás felboríthatja, mely emésztési zavarhoz vagy a szervezet védekezőképességének csökkenéséhez vezethet. Mi okozhat bélflóra károsodást?
Hogyan védjük a bőrünket a hűvösebb, őszi időben? Mire figyeljünk ilyenkor bőrápolás terén? Összeszedtük a leghasznosabb tudnivalókat az őszi bőrápolással kapcsolatban.
Az emberi test egy nagy, összefüggő rendszer, ahol egymástól távoli és különféle funkciót betöltő szervek egymással szoros kapcsolatban állnak és együttműködnek. Nem kell különös ...