Tanulási zavar
Mit nevezünk tanulási zavarnak?
Tanulási zavarnak nevezzük, ha egy gyerek a kortársakhoz képest jelentős nehézségeket tapasztal az írás (diszgráfia), olvasás (diszlexia) vagy számolás (diszkalkulia) területén, és ennek hátterében nem igazolható más érzékszervi, neurológiai vagy pszichés probléma. Jól ismert jelenségről van szó, szinte nincs olyan iskolai osztály, ahol ne lenne egy-egy érintett gyermek.
Hogyan ismerjük fel?
„Sokszor már a korai időszakban megmutatkoznak elmaradások, amelyek előrejelezhetik a későbbi tanulási nehézségeket. Sok esetben valóban csak megkésett fejlődésről van szó, de gyakran igazi deficit áll az olvasás, írás, helyesírás vagy számolás terén mutatott gyenge teljesítmény mögött, aminek a felismerése kulcsfontosságú lehet” – emelte ki dr. Tárnok Zsanett, klinikai szakpszichológus, a Vadaskert Alapítvány igazgatója.
A cél az egyéni fejlesztési terv kialakítása
Fontos kiemelni, hogy azok a gyermekek, aki kicsit másképp tanulnak, gondolkoznak, ugyanolyan sikeresek lehetnek az iskolában, mint kortársaik. A probléma gyökere nem a gyermekek intellektuális képességeiben, akaraterejében vagy motivációjában keresendő. A terápiás lehetőségek számbavételekor a legfontosabb az egyéni fejlesztési terv kialakítása.
Forrás: Vadaskert Alapítvány
Útmutató
- Tanulási zavarnak nevezzük, ha egy gyerek a kortársakhoz képest jelentős nehézségeket tapasztal az írás, olvasás vagy számolás területén, és ennek hátterében nem igazolható más érzékszervi, neurológiai vagy pszichés probléma.
- A probléma gyökere nem a gyermekek intellektuális képességeiben, akaraterejében vagy motivációjában keresendő.
- A terápiás lehetőségek számbavételekor a legfontosabb az egyéni fejlesztési terv kialakítása.