Szükséges-e Folsavat fogyasztanunk?

Szükséges-e Folsavat fogyasztanunk?

Szükséges-e Folsavat fogyasztanunk?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2022.03.25.
Szerző: doktorGO egészség okosan
Ahány forrás, annyi ajánlást láthatunk a vitaminok és ásványi anyagok bevitelével kapcsolatban, de honnan tudhatjuk, hogy melyiknek hihetünk? Melyik a legelfogadhatóbb ajánlás, ha a táplálkozással kapcsolatos értékeket keressük?

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) által ajánlott napi Folsav mennyiség tekinthető jelenleg a leghitelesebb forrásnak. A szervezet elsődleges célja, hogy független tudományos szakvéleményt nyújtson az élelmiszerekkel kapcsolatos kockázatokról.

Az EFSA által ajánlott Folsav beviteli mennyiség korcsoportonként és nemenként:

Csoport    Életkor Átlagos szükséglet (AR*) Populációs Referencia Bevitel (PRI**)
Csecsemő    7-11 hónapos NA NA
Gyermek    1-3 éves 90 µg DFE/nap 120 µg DFE/nap
Gyermek    4-6 éves 110 µg DFE/nap 140 µg DFE/nap
Gyermek    7-10 éves 160 µg DFE/nap 200 µg DFE/nap
Gyermek    11-14 éves 210 µg DFE/nap 270 µg DFE/nap
Gyermek (fiú) 15-17 éves 250 µg DFE/nap 330 µg DFE/nap
Gyermek (lány)    15-17 éves 250 µg DFE/nap 330 µg DFE/nap
Felnőtt (férfi)    ≥ 18 éves 250 µg DFE/nap 330 µg DFE/nap
Felnőtt (nő)    ≥ 18 éves 250 µg DFE/nap 330 µg DFE/nap
Terhesség    ≥ 18 éves NA NA
Szoptatás    ≥ 18 éves 380 µg DFE/nap 500 µg DFE/nap

* AR: Átlagos tápanyagmennyiség, ami kielégíti az egészséges emberek több mint felénél a napi tápanyagszükségletet.

** PRI: A napi átlagos tápanyagmennyiség, ami kielégíti az egészséges emberek többségénél a napi tápanyagszükségletét.

***DFE: Étrendi folát equivalens. A természetes élelmiszer-folátok biológiai hasznosulása rosszabb, mint a folsavé. A DFE értéket azért vezették be, hogy figyelembe vegyék ezeket a különbségeket.

(Forrás: https://www.efsa.europa.eu/en/interactive-pages/drvs)

Mivel pótolhatjuk?

Természetes formában a Folsav (Folát) az alábbi élelmiszerekben van jelen:

  • spenót
  • brokkoli
  • bab
  • borsó
  • lencse
  • avokádó
  • tojás

AZ OGYÉI által engedélyezett vitaminok és táplálék kiegészítők között az alábbi listában böngészhetsz.

Bővebben
Kapcsolódó témák
doktorGO Szerző: doktorGO egészség okosan Megjelenés dátuma: 2022.03.25.
Kérjük, értékeld a cikket!
Hasznos lehet
Idegrendszeri tünetek
Az idegrendszer különböző sérülései, megbetegedései jellegzetes idegrendszeri (neurológiai) tüneteket eredményezhetnek. Vegyük sorra, melyek a leggyakrabban előforduló idegrendszeri tünetek.
Audiometria
Mikor érdemes bejelentkezni audiometria vizsgálatra? Mire számíthatunk ilyenkor? Kérdések és válaszok az audiometriáról.
Rekedtség
Rekedtséget számos állapot, betegség kiválthat – szerencsére legtöbbször banális, hétköznapi okok vannak a háttérben, de néha egy-egy komoly betegség is kiváltó ok lehet. Lássuk, mik okozhatnak...
Érszűkület
Melyek a mágneses rezonanciás angiográfiai vizsgálat (MRA) előnyei? Miben más az MRA a korábbi vizsgálatokhoz képest? Dr. Csőre Judit, a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika Képalkotó...