Milyen ételekkel erősíthető a szervezet betegségek ellen?

Milyen ételekkel erősíthető a szervezet betegségek ellen?

Milyen ételekkel erősíthető a szervezet betegségek ellen?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2022.07.21.
Szerző: Irinyi-Barta Tünde táplálkozástudomány
A szervezetünk immunrendszere támogatható a megfelelő táplálkozással és folyadékfogyasztással, aktív testmozgással és minőségi pihenéssel. Az erősebb szervezet hatékonyabban védekezik a kórokozók ellen, ritkább és rövidebb ideig tart egy esetleges fertőzés.

Mire van szüksége az immunrendszernek?

Makro- és mikrotápanyagokra. Ha elégtelen ezek bevitele, és hiányállapot áll fenn bármelyikből, akkor a legyengült védelmi vonal kevésbé nyújt megfelelő védelmet a kórokozók ellen.

  • Fehérjére. Jó minőségű fehérje található a:
    • tojásban (teljes értékű fehérjének számít)
    • sovány baromfihúsban, például csirkemell bőr nélkül
    • sovány sertéshúsban, például karaj
    • halakban, például tonhal, lazac
    • tejben és tejtermékekben, például joghurt, túró
    • száraz hüvelyesekben, például bab, lencse
    • szójában
  • Ásványi anyagokra:
    • cink például húsban, májban, tojásban.
    • szelén például tengeri halakban, húsban, teljes kiőrlésű gabonákban
  • Vitaminokra:
    • A-vitamim / béta-karotin például tojássárgájában, tengeri halakban, májban, a sárga, a vörös és a zöld színű gyümölcsökben és zöldségekben
    • B6-vitamin húsokban, májban, teljes kiőrlésű gabonákban, barna rizsben, tejtermékekben
    • B12-vitamin kizárólag állati eredetű élelmiszerekben
    • C-vitamin gyümölcsökben (citrusfélék), zöldségekben (savanyú káposzta, zöldpaprika)
    • D-vitamin például halmájban, tejtermékekben, dúsított margarinban, gabonapelyhekben
    • E-vitamin például tojássárgájában, dúsított étolajban, margarinban
  • Gyógyhatású termékek, amelyek támogatják az immunrendszert:
    • probiotikumok például joghurtkészítmények
    • méz
    • fokhagyma
    • ginzeng

Mire figyeljünk?

Fontos, hogy önmagában egyik étel vagy táplálék-kiegészítő készítmény sem hatásos, de kiegyensúlyozott, vegyes étrenddel sokat tehetünk egészségünk védelméért. Ha nem szeretnénk, hogy vitamin- és ásványi anyag raktáraink kiürüljenek, a folytonos ellátottság nélkülözhetetlen. A mindennapi zöldség- és gyümölcsfogyasztás hozzájárul a megfelelő immunvédelemhez. Táplálékkiegészítők közül a leginkább ajánlott az őszi-téli időszakban a D-vitamint tartalmazó készítmények.

Irinyi-Barta Tünde Szerző: Irinyi-Barta Tünde táplálkozástudomány Megjelenés dátuma: 2022.07.21.
Kérjük, értékeld a cikket!
Hasznos lehet
Hogyan készüljünk fel egy nagyműtétre?
A Semmelweis Egyetem Sebészeti, Transzplantációs és Gasztroenterológiai Klinikáján elindult már egy olyan szakmai program, ami azt szeretné megértetni a betegekkel, hogy műtétjük sikere nemcsak magán...
Melyek a leggyakoribb idegrendszeri tünetek?
Az idegrendszer különböző sérülései, megbetegedései jellegzetes idegrendszeri (neurológiai) tüneteket eredményezhetnek. Vegyük sorra, melyek a leggyakrabban előforduló idegrendszeri tünetek.
Milyen étrendet kövessünk poszt-COVID fennállása esetén?
A poszt-COVID-19 szindrómához számos tünet társul, köztük sok táplálkozással kapcsolatos probléma, amelynek megoldásában dietetikus szakember egyénre szabott segítséget tud nyújtani. Mire figyeljünk...
Audiometria
Mikor érdemes bejelentkezni audiometria vizsgálatra? Mire számíthatunk ilyenkor? Kérdések és válaszok az audiometriáról.