Hogyan előzhető meg az ülőmunka káros hatása?

Hogyan előzhető meg az ülőmunka káros hatása?

Hogyan előzhető meg az ülőmunka káros hatása?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2022.11.30.
Szerző: Semmelweis Egyetem általános orvostudomány
Nemcsak nyak- és hátfájdalmat okozhat az ülőmunka közben felvett rossz testtartás, hanem akár a belső szervekre is kihatással lehet, de ínhüvelygyulladás és teniszkönyök is kialakulhat például a billentyűzettel végzett, sokszor ismételt apró mozdulatok hatására.

A Semmelweis Egyetem legújabb oktatóvideója azoknak nyújt segítséget, akik munkájuk, vagy tanulmányaik miatt sokat ülnek, ugyanakkor szeretnék megőrizni gerincük egészségét.

Miért okozhat problémát az ülő munka?

Az ülőmunkából adódó mozgásszervi panaszok egyik fő oka a hosszan tartó, statikus, rossz testhelyzet, ami tehát nemcsak a dolgozó felnőtteket, hanem a diákokat is érintheti. Ilyenkor jellemzően a fej előre tolódik, a vállak előre esnek, a háti gerinc görbülete fokozódik, a medence pedig túlságosan hátra billen.

A helytelen testtartás felborítja az izmok egyensúlyát: egyes izmok zsugorodnak, mások megnyúlnak, túlterhelődnek. Ezért alakulhat ki az állandósuló nyak- és hátfájdalom.

Nemcsak tartásproblémát okozhat

Mivel ilyenkor az ágyéki gerinc helyzete is eltér a normálistól, a porckorongokra extrém nagy nyomás nehezedik, ami derékfájdalmat okozhat. A rossz testtartás miatt romolhat az alsó végtagi keringés, és a belső szervek optimális működésére is káros hatással lehet.

A mozgásszervi problémák másik okát a sokszor ismételt, apró mozdulatok jelentik, mint például a billentyűzet, vagy az egér használata. Ezek teniszkönyököt, ínhüvelygyulladást vagy karpális alagút szindrómát is okozhatnak, utóbbi a kéztő fájdalmas, gyakran zsibbadással járó betegsége.

Hogyan előzhető meg az ülőmunka káros hatása?

A panaszok kialakulásának megelőzésében és kezelésében kiemelt szerepe van a végtagok átmozgatásának. A Semmelweis Egyetem oktatóvideója ehhez mutat egyszerű, otthoni vagy irodai környezetben is elvégezhető gyakorlatokat.

Az ülőmunka káros hatásainak kivédésében a rendszeres sport és a gyógytorna is sokat segíthet, és nagyon fontos az ergonómikus, az emberi test sajátosságaihoz igazított munkakörnyezet kialakítása is. Súlyos panaszokkal azonban mindenképpen érdemes orvoshoz fordulni.

Bővebben
Kapcsolódó témák
Semmelweis Egyetem Szerző: Semmelweis Egyetem általános orvostudomány Megjelenés dátuma: 2022.11.30.
Kérjük, értékeld a cikket!
Hasznos lehet
Csontdaganat
A rosszindulatú csontdaganat, a „csontrák” a csontszövet malignus sejtburjánzása révén alakul ki. Vegyük sorra, mit érdemes tudni a rosszindulatú csontdaganatokról.
Pajzsmirigy ultrahang vizsgálat
Mit vizsgál a pajzsmirigy ultrahang? Mikor javasolt a vizsgálat? A leggyakoribb kérdések és válaszok a pajzsmirigy ultrahanggal kapcsolatban.
Teniszkönyök
A teniszkönyöknél érezzük a könyökben a fájdalmat, de a kiváltó ok valójában máshol van. Nézzük, mi ennek az oka és mi az, ami valóban segíthet!
ADHD
A figyelemhiányos hiperaktivitási zavar (attention deficit hyperactivity disorder) típusától függően szerteágazó tüneteket okozhat, ami jelentős mértékben zavarhatja a mindennapjainkat. Hogyan...