Milyen előnyei vannak a rendszeres mézfogyasztásnak?

Milyen előnyei vannak a rendszeres mézfogyasztásnak?

Milyen előnyei vannak a rendszeres mézfogyasztásnak?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2022.01.08.
Szerző: MDOSZ dietetika
Milyen tápanyagokat tartalmaz a méz? Milyen előnyei vannak a rendszeres mézfogyasztásnak? Mennyi mézet fogyasszunk? Mikor és kiknek nem javasolt mézet fogyasztani? Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a mézről. .

Milyen tápanyagokat tartalmaz a méz?

A méz igen értékes nyersanyagunk: szénhidráttartalma 80–85%, víztartalma pedig 16–19% közötti. Található benne gyümölcscukor (fruktóz, 34–41%) és szőlőcukor (glükóz, 28–35%) is. Oligoszacharid-összetételét döntően a forrásnövény határozza meg. E mellette fehérjék, aminosavak, vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek is vannak benne.

A méz ásványianyag- és vitamin jellemzőit a botanikai és földrajzi eredete határozza meg. Vitaminok közül a legtöbb mézfajtában a C-, B1-, B2-, B6-, K-vitamint, niacint, pantoténsavat és biotint találunk. Ásványi anyagai és nyomelemei közül a kálium, a kalcium, a magnézium, a vas, a cink, a mangán, a réz és a króm emelhető ki. Ezek a mikrotápanyagok a mézben jelen vannak, mennyiségük azonban csekély.

Milyen előnyei vannak a rendszeres mézfogyasztásnak?

A méz értékes tápanyagai révén igen sokrétű táplálkozás-egészségügyi előnyökkel szolgál rendszeres, mértéktartó fogyasztás esetén:

  • Oligoszacharidjai segítik a jótékony (probiotikus) bélbaktériumok, így a bifidobaktériumok, laktobacilusok szaporodását, vagyis a méz prebiotikus hatást fejt ki.
  • Antibakteriális hatása savas jellegének, hidrogén-peroxid-tartalmának köszönhető. A népi jó tanács hátterében, mi szerint ne tegyük a mézet forró teába az áll, hogy a méz antibakteriális hatású összetevői híg formában, normál hőmérsékleten a legaktívabbak, a magas hő viszont csökkenti ezt az aktivitást, emellett a méz aroma- és illatanyagai is károsodnak.
  • A méz kellemes íze mellett étvágyfokozó hatású, serkenti az emésztőnedvek, enzimek és hormonok kiválasztását.
  • A méz segíti a sebgyógyulást: stimulálja az új erek képződését, serkentve új sejtek  kialakulását is, így például a seb befedését szolgáló hámsejteket.
  • Náthás időszakban, influenzaszezonban a méz fogyasztása már csak azért is javasolt, mivel a B- és T-limfocita immunsejtek aktiválása révén szerepe van az immunvédekezésben.

Mennyi mézet fogyasszunk?

15 éves kor felett naponta 20-30 gramm a maximálisan javasolt bevitel mennyisége.

Mikor és kiknek nem javasolt mézet fogyasztani?

  • 1 éves kor alatt a méz adása tilos. Még a legkisebb mennyiségben sem keverhető a kisded ételébe vagy teájába, de a cumi vagy a mellbimbó mézzel való bekenése is kockázatos. Egy súlyos, életet veszélyeztető betegség, az ún. csecsemőkori botulizmus alakulhat ki.
  • A méz a cukorbetegek étrendjébe csak mértékkel, mért mennyiségben illeszthető be. Bár számukra nem tilos, de csak megfelelő önkontroll mellett fogyasztható ez az élelmi anyag.
  • A fruktóz emésztési zavarban szenvedőknek teljes mértékben ki kell zárniuk a mézet étrendjükből, annak jelentős fruktóztartalma miatt.
  • Egyes pollenallergiák esetén felléphet keresztallergia a mézzel szemben, ezért ilyenkor fogyasztása nem javasolt, ahogyan ismert méhcsípés-allergia esetén sem.
Kapcsolódó témák
Szerző: MDOSZ dietetika Megjelenés dátuma: 2022.01.08.
Kérjük, értékeld a cikket!
Mit írtak mások a életmód témában?
Hasznos lehet
Bizonyos italok kiválasztásával javíthatjuk az energiaszintünket, csökkenthetjük a tompaság érzését és javíthatjuk a koncentrációnkat. Mit igyunk, ha szeretnénk serkenteni az agyműkö ...
Miben található Kálium? Miért fontos annak pótlása? Melyek a bizonyított hatásai? Összeszedtük a Kálium hivatalosan is igazolt hatásait.
Fogkefe, szivacs, sminkkészlet…nap mint nap használjuk ezeket, de tudjuk-e vajon mikor kell lecserélni az egészségünk megőrzése érdekében? Összeszedtük mikor indokolt a leggyakrabban has ...
Az irritábilis bél szindróma (röviden IBS) a belek funkcionális betegsége, ami szervi elváltozással nem jár. Miért fontos mégis a kezelése?