Táplálkozási tanácsok sportsérülés esetén

Táplálkozási tanácsok sportsérülés esetén

Táplálkozási tanácsok sportsérülés esetén

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2022.04.11.
Szerző: Irinyi-Barta Tünde táplálkozástudomány
A kisebb-nagyobb sportsérülések a fizikai aktivitás velejárói. Nem mindegy azonban, hogy melyik testrész milyen mértékben sérült. Ha a sportoló kiesik a jól megszokott ritmusból, a regeneráció és gyógyulás mellett figyeljen oda a helyes táplálkozásra is, hogy minél gyorsabb legyen a felépülés.

Az étrend tápanyagtartalma lényegesen ne térjen el az addig megszokottól. Egy sportoló számára fontos, hogy a kitartó munkával elért testösszetétele ne változzon.

Helyes étrenddel:

  • megőrizhető az izomtömeg és az izomfunkció
  • támogatható az izomfehérje szintézis
  • csökkenthető a gyulladás
  • elősegíthető a sebgyógyulás
  • elkerülhető a hízás

Mit (t)együnk ilyenkor?

  • ne fogyasszunk a szükségesnél több kalóriát. Figyelembe kell venni, hogy a csökkent fizikai aktivitás nem igényel akkora energiabevitelt, mint sérülés előtt.
  • jó minőségű és megfelelő mennyiségű fehérjét (kb. 2-2,5 g / testtömegkilogramm) kell enni, hogy az izomtömeg-vesztés ne legyen nagymértékű. Forrás: sovány húsok, tojás, hüvelyesek, olajos magvak.
  • omega-3 zsírsavval csökkenthető a gyulladás. Forrás: halak (lazac, ponty, szardínia), lenmag, chiamag.
  • csonttörés esetén D-vitamin (étrendkiegészítő), K2-vitamin (pl. zöld leveles zöldségek, savanyú káposzta) és kalcium (tejtermékek, mandula, brokkoli, zöld leveles zöldségek) pótlása kiemelten fontos.
  • cink elősegíti a szövetek regenerációját. Forrása: halak, vörös húsok, teljes kiőrlésű gabonák, olajos magvak.
  • folyadékfogyasztással fenntartható a megfelelő hidratáltság
  • zöldségek (kivéve paradicsom), gyümölcsök (kivéve a magas fruktóztartalmú szőlő, aszalt gyümölcsök, banán)

Milyen ételeket érdemes kerülni?

  • bő olajban, zsírban sült ételeket
  • gyorséttermi fogásokat
  • snackeket, édességeket, nassolást
  • alkoholfogyasztást
Bővebben
Kapcsolódó témák
Ajánlott vizsgálat
Irinyi-Barta Tünde Szerző: Irinyi-Barta Tünde táplálkozástudomány Megjelenés dátuma: 2022.04.11.
Kérjük, értékeld a cikket!
Hasznos lehet
Hogyan készüljünk fel egy nagyműtétre?
A Semmelweis Egyetem Sebészeti, Transzplantációs és Gasztroenterológiai Klinikáján elindult már egy olyan szakmai program, ami azt szeretné megértetni a betegekkel, hogy műtétjük sikere nemcsak magán...
Idegrendszeri tünetek
Az idegrendszer különböző sérülései, megbetegedései jellegzetes idegrendszeri (neurológiai) tüneteket eredményezhetnek. Vegyük sorra, melyek a leggyakrabban előforduló idegrendszeri tünetek.
Milyen étrendet kövessünk poszt-COVID fennállása esetén?
A poszt-COVID-19 szindrómához számos tünet társul, köztük sok táplálkozással kapcsolatos probléma, amelynek megoldásában dietetikus szakember egyénre szabott segítséget tud nyújtani. Mire figyeljünk...
Audiometria
Mikor érdemes bejelentkezni audiometria vizsgálatra? Mire számíthatunk ilyenkor? Kérdések és válaszok az audiometriáról.