Hogyan küzdjük le a poszt-Covid örömtelenség érzését?

Hogyan küzdjük le a poszt-Covid örömtelenség érzését?

Hogyan küzdjük le a poszt-Covid örömtelenség érzését?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2021.10.17.
Szerző: Semmelweis Egyetem
Az örömérzés képességének gyengülése vagy az örömtelenség (anhedonia) gyakori tünete a poszt-COVID mentális szindrómának. Ha azt érzékeljük,hogy csökkent az örömre való képességünk, akkor a következőket tehetjük:
Erről olvashatsz a cikkben
  • Vezessünk örömnaplót, írjuk le, milyen jó dolgok történtek velünk aznap. Ezek lehetnek nagyon aprók (pl. láttunk egy feketerigót, vagy találkoztunk az utcán egy kedves ismerősünkkel). A nagyobb örömöket akkor tudjuk majd átélni, ha a kicsiket is észrevesszük!
  • Ezt fokozzuk azzal, hogy minden este válasszuk ki, mi volt a 3 legjobb dolog az elmúlt napunkban. Nem lehet sem egy, sem kettő, háromnak kell lennie!
  • Írjunk öröm-önéletrajzot: Írjuk le, hogy egészen kisgyermek korunktól mostanáig melyek voltak a fő mindennapi örömforrásaink! Különösen fontos visszaemlékezni arra, hogy mik tartották bennünk a lelket akkor, amikor nehéz életszakaszunk volt! Ezután gondoljuk végig, mit tudnánk ezekből beiktatni most is a mindennapokba?
  • Ezek a módszerek sem mennek majd egyik napról a másikra, türelem kell ahhoz is, hogy egyáltalán észrevegyük az apró örömforrásokat. Ha azonban az örömforrások keresésével napról-napra az ellenkezőjét érjük el, vagyis örömforrások találása helyett frusztrációt és keserűséget élünk át, akkor viszont ne habozzunk külső segítséget igénybe venni.

Mozogjunk rendszeresen!

  • A COVID fertőzés után a mozgás újrakezdéséről mindig egyeztessünk a kezelőorvossal!
  • Kérdezzük meg mekkora terheléssel indíthatunk!
  • Bármilyen zavaró tünet esetén (hamar kifogyunk a levegőből, köhögünk, könnyen elszáll a pulzusunk, vagy ízületi fájdalmaink lesznek) menjünk vissza az orvoshoz!
  • A bemelegítésre és a mozgás utáni lenyújtásra kétszeresen figyeljünk oda!
  • Türelmesen, fokozatosan növeljük a terhelést, különösen akkor, ha a COVID-fertőzés előtt aktívan és rendszeresen mozogtunk, mert ilyenkor gyakran előfordul, hogy túl gyorsan akarjuk visszanyerni erőnket és fittségünket!
Kapcsolódó témák
Szerző: Semmelweis Egyetem Megjelenés dátuma: 2021.10.17.
Kérjük, értékeld a cikket!
Mit írtak mások a poszt-covid-szindróma témában?
Hasznos lehet
A daganatos betegségek közül a tüdőrák szedi a legtöbb áldozatot, a betegek 25 százaléka a nemdohányzók közé tartozik. Mi okozhatja még a kialakulását, melyek a tünetei és hogyan el ...
A pitvarfibrilláció (avagy pitvari remegés) az egyik leggyakoribb szívritmuszavar, mely során a szív összehúzódása nem ritmusosan, hanem rendszertelenül és általában gyorsabban történi ...
Magyarországon több százezer embert érinthet a meddőség, becslések szerint a párok körülbelül negyede akad el a gyerekvállalás útján. Mi okozhat meddőséget?
A végtagok fájdalmas, több fázisban történő átmeneti elszíneződését nevezzük Raynaud-jelenségnek, mely több formában is megjelenhet.