Mikor kérhetünk különleges bánásmódot fizetési nehézségek esetén?
Mikor kérhetünk különleges bánásmódot fizetési nehézségek esetén?
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) szakemberei összegyűjtötték az ilyen esetekre vonatkozó legfontosabb tudnivalókat.
Átmeneti fizetési nehézség esetén bárki kérhet a szolgáltatótól fizetési haladékot vagy részletfizetési lehetőséget. A szolgáltató ezek megadásáról vagy elutasításáról az üzletszabályzatában meghatározott feltételek mentén dönthet: megvizsgálhatja például, hogy a kérelmező korábban miként tett eleget fizetési kötelezettségeinek.
Mikor kell jelezni, hogy fizetési nehézségeink vannak?
Általános szabály, hogy ha problémát okoz a számla befizetése, érdemes ezt mielőbb – még a számlafizetési határidő lejárta előtt – jelezni a szolgáltatónak. További segítséget adhatnak a települések önkormányzatai, illetve a szociális segélyező szervezetek is.
Mi szükséges ahhoz, hogy igényelni tudjuk a különleges bánásmódot?
A nyilvántartásba vételt a fogyasztónak kell kérelmeznie és a jogosultságot igazolnia kell. A határozott időre szóló igazolást általában a támogatását folyósító és megítélő szerv (pl. önkormányzat, Magyar Államkincstár) vagy a kezelőorvos adja ki. Általános szabály, hogy a megújítást minden év március 31-ig be kell nyújtani a szolgáltatóhoz, azonban előfordulhat, hogy a tartós, már nem javuló egészségügyi állapot véglegessé teszi a státuszt.
Mikor élhetünk ezzel a lehetőséggel?
A kétféle védendő fogyasztói típus (szociális helyzet vagy egészségi állapot alapján) nem zárja ki egymást, azonban fontos tudni, hogy más-más tényezők alapozzák meg a jogosultsági feltételeket és a kedvezmények is különbözőek.
Ki lehet szociálisan védendő fogyasztó?
Szociálisan védendő fogyasztó lehet:
- az időskorúak járadékában,
- lakásfenntartási támogatásban,
- ápolási díjban,
- rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben,
- vagy három éven belül otthonteremtési támogatásban részesülő felhasználó,
- llletve az aktív korúak ellátására jogosult fogyasztó,
- a nevelőszülő és a Nemzeti Eszközkezelő Zrt.-vel bérleti jogviszonyban álló természetes személy.
Mire vagyunk jogosultak?
A szociálisan védendő fogyasztókat megillető kedvezmények a rugalmasabb részletfizetési lehetőség és az előre fizetős mérő alkalmazása földgáz- és villamosenergia-szolgáltatásban. Fontos tudni, hogy a szociálisan védendő fogyasztó is kikapcsolható a szolgáltatásból. Amennyiben a részletfizetéssel vagy a fizetési haladékkal kapcsolatos egyeztetés a szolgáltatóval nem vezet eredményre, illetve a fogyasztó nem működik együtt az előre fizetős mérő felszerelésével kapcsolatban, a szolgáltató kezdeményezheti a szolgáltatás felfüggesztését vagy – víziközmű-ágazatban – a korlátozását.
Fogyatékkal élő felhasználó
A fogyatékkal élő felhasználó – vagy az a felhasználó, akivel egy háztartásban él fogyatékkal élő személy – abban az esetben kaphat védendő fogyasztói státuszt, ha vakok személyi járadékában vagy fogyatékossági támogatásban részesül. Bizonyos esetekben szükség van a kezelőorvos vagy háziorvos igazolására is.
Mire vagyunk jogosultak?
Az őket megillető kedvezmények lehetnek például a havi mérőleolvasás, a készpénzben történő számlakiegyenlítés lehetősége a felhasználási helyen, az általánostól eltérő mérőhely-kialakítás, a számlaértelmezéshez adott egyedi segítség, illetve a kikapcsolás alóli mentesség, ha a szolgáltatás megszakadása a fogyatékkal élő életét veszélyezteti.
Forrás és további információk a védendő fogyasztókról: MEKH..