Cukormentes, energiaszegény, energiamentes - mit jelentenek a jelölések?

Cukormentes, energiaszegény, energiamentes - mit jelentenek a jelölések?

Cukormentes, energiaszegény, energiamentes - mit jelentenek a jelölések?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2022.01.01.
Szerző: MDOSZ dietetika
Az élelmiszerek címkéje rengeteg értékes információval szolgál, és hasznos társunk lehet az egészséges táplálkozás felé vezető úton. De vajon mit jelentenek az egyes jelölések?

A termék összetételére és szervezetünk működésére, egészségünkre gyakorolt hatására vonatkozó állítások használata szigorú feltételek mellett engedélyezett az Európai Unióban. Ezek a szabályok rögzítik, hogy az élelmiszer csomagolása, azon belül is a használt állítások nem téveszthetik meg a fogyasztót, nem ösztönözhetnek túlzott fogyasztásra, nem tulajdoníthatnak olyan megkülönböztető pozitív jellemzőt, tulajdonságot a terméknek, amellyel az nem rendelkezik, illetve más termék is rendelkezik ugyanezzel a táplálkozási előnnyel.

Mit jelentenek a leggyakoribb jelölések?

Az egyes állítások alkalmazásának feltételeit a 1924/2006-os és 1047/2012-es uniós rendeletek szabályozzák. Az alábbiakban a leggyakoribb kifejezések:

Energiaszegény - Akkor alkalmazható, ha a termék energiatartalma legfeljebb 170 kJ(40 kcal) /100 g szilárd élelmiszerek, vagy legfeljebb 80 kJ(20 kcal) /100 ml folyadékok esetében.

Csökkentett energiatartalmú (light)  - Akkor alkalmazható, ha az energiaérték legalább 30 %-kal csökkentett, emellett azon tulajdonságot (pl. cukor vagy zsírtartalom) is fel kell tüntetni, amely által az élelmiszer teljes energiatartalma csökken.

Energiamentes - Akkor alkalmazható, ha a termék energiatartalma legfeljebb 17 kJ(4 kcal)/100 g.

Alacsony cukortartalmú - Akkor alkalmazható, ha a termék cukortartalma legfeljebb 5 g/100 g szilárd élelmiszerek, vagy a 2,5 g/100 ml italok esetében.

Cukormentes - Akkor alkalmazható, ha a termék cukortartalma legfeljebb 0,5 g/100 g, illetve a 0,5 g/100 ml.

Hozzáadott cukrot nem tartalmaz - Akkor alkalmazható, ha a termék nem tartalmaz hozzáadott mono- vagy diszacharidokat vagy egyéb, az édesítő hatása miatt használt összetevőt.

Amennyiben az élelmiszer természetes módon tartalmaz cukrokat, a címkén a következő állítást kell szerepeltetni: „Természetes módon előforduló cukrokat tartalmaz".

Csökkentett cukortartalom - Akkor használható, ha annak a terméknek az energiatartalma, amelyen az állítást feltüntetik, ugyanakkora vagy kisebb, mint a hasonló termékek energiatartalma.

Mire figyeljünk még az élelmiszerek választásánál?

Az egészségre vonatkozó állítások az egyes tápanyagok, élelmiszer összetevők testünk működésére gyakorolt hatását mutatják be. Pl. a kalcium hozzájárul a csontok normális fejlődéséhez. Az egyes állítások mögött meghúzódó tudományos bizonyítékokat az EFSA (Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság) elemzi, a tudományosan kellően megalapozott állítás, alkalmazásának feltételeivel együtt felkerül az engedélyezett állítások listájára és a feltételek teljesülése esetén szabadon felhasználható a gyártók által. Nem árt azonban óvatosnak lenni és az állítások mellett megnézni a termék összetételét, lehet például egy termék magas rost- és alacsony zsír-, de ugyanakkor magas cukortartalmú is.

Szerző: MDOSZ dietetika Megjelenés dátuma: 2022.01.01.
Kérjük, értékeld a cikket!
Mit írtak mások a életmód témában?
Hasznos lehet
Bizonyos italok kiválasztásával javíthatjuk az energiaszintünket, csökkenthetjük a tompaság érzését és javíthatjuk a koncentrációnkat. Mit igyunk, ha szeretnénk serkenteni az agyműkö ...
Miben található Kálium? Miért fontos annak pótlása? Melyek a bizonyított hatásai? Összeszedtük a Kálium hivatalosan is igazolt hatásait.
Fogkefe, szivacs, sminkkészlet…nap mint nap használjuk ezeket, de tudjuk-e vajon mikor kell lecserélni az egészségünk megőrzése érdekében? Összeszedtük mikor indokolt a leggyakrabban has ...
Az irritábilis bél szindróma (röviden IBS) a belek funkcionális betegsége, ami szervi elváltozással nem jár. Miért fontos mégis a kezelése?