Hogyan készítsük el egészségesen a leveseket?

Hogyan készítsük el egészségesen a leveseket?

Hogyan készítsük el egészségesen a leveseket?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2022.01.04.
Szerző: MDOSZ dietetika
A leves az egyik legalapvetőbb és legismertebb része étkezésünknek. Készülhet többek között zöldségből és gyümölcsből; hús, valamint egyéb alapanyagok felhasználásával. Fogyasztható hidegen és melegen, de akár önálló, tartalmas főfogásként is. Mire figyeljünk a leves készítése közben?

Miért érdemes leveseket fogyasztani?

A leves értékes szervezetünk számára, hiszen minél több zöldséget, gyümölcsöt tartalmaz, annál magasabb a rost-, vitamin- (B, E, béta-karotin) és ásványianyag-tartalma (K, Mg). Gazdag ízanyagokban, illata étvágygerjesztő, kedvező hatással van az emésztésünkre, és segít szervezetünk folyadékigényének kielégítésében.

Mire figyeljünk a levesek elkészítésénél?

A korszerű táplálkozásba illeszthető levesek elkészítésének főbb szempontjai:

  • Ahhoz, hogy jó levest készítsünk, kiváló nyersanyagokat kell beszereznünk, hiszen igazán jó levest csak kifogástalan alapanyagokból lehet főzni.
  • Alapanyagként válasszunk minél több alacsony energia- és magas rosttartalmú zöldségfélét, és minél kevesebb zsírt tartalmazó húsféleséget.
  • Leves készítésnél figyeljünk arra, hogy mindig csak a szükséges mennyiségű zsiradékot (elsősorban növényi olajat) használjunk fel. A csontlét zsírtalanítsuk, mielőtt tálaljuk, vagy a leveshez adagoljuk.
  • A habarásnál is részesítsük előnyben az alacsonyabb zsírtartalmú alapanyagokat (pl. joghurtot, kefirt, tejet, zsírszegény tejfölt).
  • A sűrítéshez (rántáshoz, habaráshoz) lisztet csak az indokolt mennyiségben használjunk.
  • A levesbetét (csipetke, burgonyagombóc, májgaluska, daragaluska, húsgombóc, zsemlekocka, stb.) fontos, sok esetben a jellegét, tápértékét nagymértékben meghatározó kiegészítője a levesnek. Figyeljünk azonban a mennyiségére.

Fogyasszunk rendszeresen leveseket!

Akár otthon készítjük, akár készen vásároljuk, a leves minden napszakban, majdnem minden életkorban kitűnő választás lehet. A kis energiatartalmú zöldség- és gyümölcsleveseket a diétázók is bátran fogyaszthatják, hiszen nagy folyadék- és rosttartalmuk miatt viszonylag gyorsan teltségérzetet keltenek. Bátran kísérletezzünk, használjuk fantáziánkat, amikor levest főzünk, és a siker nem marad el.

Kapcsolódó témák
Szerző: MDOSZ dietetika Megjelenés dátuma: 2022.01.04.
Kérjük, értékeld a cikket!
Mit írtak mások a életmód témában?
Hasznos lehet
Bizonyos italok kiválasztásával javíthatjuk az energiaszintünket, csökkenthetjük a tompaság érzését és javíthatjuk a koncentrációnkat. Mit igyunk, ha szeretnénk serkenteni az agyműkö ...
Miben található Kálium? Miért fontos annak pótlása? Melyek a bizonyított hatásai? Összeszedtük a Kálium hivatalosan is igazolt hatásait.
Fogkefe, szivacs, sminkkészlet…nap mint nap használjuk ezeket, de tudjuk-e vajon mikor kell lecserélni az egészségünk megőrzése érdekében? Összeszedtük mikor indokolt a leggyakrabban has ...
Az irritábilis bél szindróma (röviden IBS) a belek funkcionális betegsége, ami szervi elváltozással nem jár. Miért fontos mégis a kezelése?