Milyen jelei lehetnek a mentális kimerülésnek?

Milyen jelei lehetnek a mentális kimerülésnek?

Milyen jelei lehetnek a mentális kimerülésnek?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2022.06.11.
Szerző: doktorGO egészség okosan
A mentális kimerülés az agynak olyan, mint az izmoknak a fizikai fáradtság, ám felismerése jóval nehezebb. Mikor beszélhetünk mentális kimerülésről? Honnan tudhatjuk, hogy érintettek vagyunk? Összeszedtük a szellemi fáradtság legjellemzőbb tüneteit.

A munkánk, a gyermekek vagy az idősödő szülők gondozása és az egyéb hétköznapi teendők megszervezése sokszor nem könnyű feladat. Amennyiben hosszú időn keresztül mentálisan megterhelő feladat(ok)ra koncentrálunk, állandóan éberek és/vagy stresszesek vagyunk, előbb utóbb szellemi kimerülést tapasztalhatunk.

Milyen jelei lehetnek a mentális kimerülésnek?

  • Gyakran vagyunk dühösek
  • Türelmetlenebbek vagyunk a megszokottnál
  • Nem tudunk a feladatainkra koncentrálni
  • Nehezünkre esik a határidők betartása
  • Motiválatlanná válunk
  • Gyakran elmerengünk
  • Alvászavarral küzdünk
  • A szokásosnál több alkoholt iszunk, esetleg rászokunk a cigarettára vagy a drogfogyasztásra
  • Megjelennek a depresszió tünetei
  • A kelleténél többet aggódunk, szorongunk különböző helyzetekben.
  • A pánikbetegség tüneteit észleljük magunkon
  • Fárasztóbbnak érezzük a testmozgást
  • Megváltoznak az étkezési szokásaink (pl. többet nassolunk, étvágytalanná válunk, esetleg cukros, sós vagy zsíros ételek után vágyakozunk)
  • Többet hibázunk, tévesztünk a munkahelyünkön
  • Gyakrabban fáj a hátunk, a fejünk vagy az izmaink
  • Rendszeresen gyomorproblémákkal küzdünk

Mit tehetünk?

Tartsunk több, tövid szünetet munka közben! Nincs recept arra, hogy kinek mennyi pihenőidő javasolt, de érdemes 1-2 óránként néhány perc szünetet beiktatni, így gyorsabban és hatékonyabban telhet el a munkaidő.

Legyünk aktív napközben is! A pár perces szünetekben érdemes kicsit megnyújtózni vagy pár intenzív mozdulatot (pl. ugrások) csinálni, esetleg 10-15 perces sétát beiktatni, hogy testileg és szellemileg is felfrissítsük magunkat.

Keressük meg, hogyan tudunk tökéletesen kikapcsolódni! Nehéz elkerülni a szellemi kimerülést, ha mentálisan le vagyunk terhelve, de különböző módszerekkel megtanulhatjuk, hogyan tudjunk tökéletesen kikapcsolni, ellazulni. Próbáljuk ki a jógát, a meditációt vagy a csikungot, de kérhetjük barátaink, családtagjaink segítségét is a kikapcsolódáshoz. Amennyiben ez ezek nem hoznak eredményt, érdemes egy mentálhigiéniás szakember felkeresése.

Forrás: Signs You’re Mentally Exhausted (WebMD)

doktorGO Szerző: doktorGO egészség okosan Megjelenés dátuma: 2022.06.11.
Kérjük, értékeld a cikket!
Hasznos lehet
Emlőszűrés
A mellrák szűrésére a mammográfiás vizsgálat és az emlő tomoszintézis alkalmazható. Mikor, melyik vizsgálat javasolt? Mi a különbség a két diagnosztikai eljárás között?
Mit tegyek, ha túlérzékeny a gyermekem?
„Furcsán” viselkedik a gyerek? Hevesen reagál a zajokra, fényekre, nem eszik meg bizonyos ételeket, dührohamot kap néhány ruhadarabtól? Szenzoros érzékenységgel élni nem könnyű, sem a gyereknek, sem...
Hemokromatózis
A hemokromatózis Európában a leggyakoribb örökletes genetikai rendellenesség, amely során a szervezetben elraktározódó vas súlyos szervi-, szöveti károsodáshoz vezethet, ha nem észlelik, és nem...
Nyelészavar
A nyelészavart kiválthatja átmeneti, ártalmatlan ok, de súlyos betegség is állhat a hátterében, így a panaszt minden esetben komolyan kell venni. Mit tehetünk ellene?