Alvássegítő tippek kánikula idején

Alvássegítő tippek kánikula idején

Alvássegítő tippek kánikula idején

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2022.06.05.
Szerző: doktorGO egészség okosan
A hetekig tartó kánikulában az éjszakák is nehezek lehetnek, sokan úgy érezhetik, hogy teljesen kimerültek, ám mégis csak forgolódni tudnak éjszaka. Dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ neurológus főorvosa, szomnológusa arról beszélt, mit tehetünk a pihentető alvásért.

Tudatosan készüljünk az alvásra!

A tervezett elalvás előtt kapcsoljuk ki a tévét, számítógépet, mert bár a villódzásra, vibrálásra talán könnyebb elszunyókálni, de egyrészt éppen ez ébreszthet fel minket egy rövid alvás után, másrészt a tévézéssel nem engedjük lecsendesedni a gondolatainkat. Sokkal eredményesebb, ha olvasgatunk vagy éppen relaxálunk az ágyban. Fontos, hogy megfelelő, lehetőleg jó minőségű matracon és párnám feküdjünk.

Késő délután már ne kávézzunk, teázzunk!

A túl későn elkortyolt kávé, erős tea, energiaitalok, sőt még a dohányzás is erős stimuláló hatást váltanak ki és részben megnehezítik az elalvást, részben pedig az éjszakai pihentető álmot is megszakíthatják. Mivel a függőségek miatt a szervezet éjszaka is küzd az elvonási tünetekkel, ezért a káros szenvedélyekről való lemondás sokszor önmagában is rendezi az alvászavart.

Optimalizáljuk a körülményeket!

Éjszakára sötétítsük el teljesen a hálószobát, még a világító számlapok, monitorok is megzavarhatják a nyugodt alvást. Ugyanez igaz a zajokra is, minél teljesebb a csend, annál nagyobb az esély a pihentető álomra. Ebből a szempontból a horkolás nem csak annál okozhat alvászavart, aki horkol, de annál is, aki hallgatja. Éppen ezért, a család érdekében is érdemes szomnológus segítségét kérni a horkolás rendezéséhez. Fontos tudni, hogy a horkolás megszüntethető, és ezzel nem csak az egészségi kockázatok csökkennek jelentősen (például az alvási apnoé megszűnésével), de az életminőség is határozottan javul.

A hőmérséklet döntő jelentőségű a kánikulában. Lehet, hogy az egyébként javasolt 18-20 fokos hálószoba ilyenkor kicsit hidegnek tűnik, ne ragaszkodjunk hozzá! Élvezzük inkább az éjszakai hűvös huzatot, ha van rá lehetőségünk és alkalmazzunk néhány hűtést szolgáló trükköt. Aludjunk nyitott ablaknál (míg napközben csukott ablakkal és leengedett redőnnyel védekezzünk a szoba túlmelegedése ellen), lefekvés előtt ventillátorral hűtsük le kissé a levegőt, és akár egy vizes lepedőt is akaszthatunk az ablakra.

Forduljunk szakemberhez!

Ha az alvásproblémák a kánikula napjain túl is fennmaradnak, esetleg állandósulni látszanak, forduljunk orvoshoz a probléma kezeléséhez.

Forrás: JóAlvás Központ

Bővebben
Kapcsolódó témák
doktorGO Szerző: doktorGO egészség okosan Megjelenés dátuma: 2022.06.05.
Kérjük, értékeld a cikket!
Hasznos lehet
Melyek a leggyakoribb idegrendszeri tünetek?
Az idegrendszer különböző sérülései, megbetegedései jellegzetes idegrendszeri (neurológiai) tüneteket eredményezhetnek. Vegyük sorra, melyek a leggyakrabban előforduló idegrendszeri tünetek.
Audiometria
Mikor érdemes bejelentkezni audiometria vizsgálatra? Mire számíthatunk ilyenkor? Kérdések és válaszok az audiometriáról.
Hogyan függ össze a szemprobléma az alvászavarral?
Aludni jó. Gyakran mondogatjuk is, hogy az alvás az egyik legjobb dolog a világon. De igazából nem csupán, hogy az egyik legjobb dolog, hanem az életfontosságú funkcióink egyike is. Mert mi történne...
Rekedtség
Rekedtséget számos állapot, betegség kiválthat – szerencsére legtöbbször banális, hétköznapi okok vannak a háttérben, de néha egy-egy komoly betegség is kiváltó ok lehet. Lássuk, mik okozhatnak...