Baba-mama torna

Baba-mama torna

1 perces olvasási idő
Szerző: Debreceni Egyetem Népegészségügyi Kar, általános orvostudomány
Egy kisbaba érkezése a legjobb dolog, ami történhet egy nő életében, azonban az a bizonyos 9 hónap tartogathat néhány nehézséget. Sok kismama küzd hát- és derékfájással, székrekedéssel, stresszel, lehangoltsággal, rossz alvással és mozgásszervi panaszokkal, amely kismama tornával nagyszerűen orvosolható.

A baba a mama mozgása során több oxigénhez jut, ami által új inger éri, jobban fejlődik, egészségesebb lesz. Természetesen minden egyes esetben egyeztess a nőgyógyászoddal annak érdekében, hogy megtudd, végezhetsz-e terhes tornát, hiszen vannak olyan állapotok, amikor ez nem ajánlott.

Milyen mozgás ajánlatos és melyiket kerüld el?

Végezhető mozgások és előnyös szituációk:

  • úszás és aquafitness (az egyik legjobb és legajánlatosabb)
  • jóga és pilates
  • nordic walking
  • speciális terhestorna
  • szabad levegőn végzett mozgás a jobb alvás érdekében

Elkerülendő szituációk és mozgások:

  • súlyemelés
  • plank
  • felülés
  • egyensúlyozást igénylő sport pl.: lovaglás, korcsolyázás
  • rázkódással és ugrálással járó mozgás
  • túlfűtött teremben és/vagy fekvő helyzetben végzett mozgás

Miután a kezelőorvos engedélyezi a terhestornát, megfelelő, ha a napi átlagos mozgás 30-60 perc közé esik. Nagyon fontos, hogy csak azt a mozdulatsort csináld, ami jól esik. Ne várj magadtól a terhességed alatt túl sokat, minden esetben figyelj oda tested jelzéseire, és használj megfelelő légzéstechnikát. Nagyon fontos, hogy amennyiben a várandósság előtt nem mozogtál, ne most akarj rekordokat felállítani. Ebben az esetben még fontosabb a fokozatosság és az odafigyelés. Ez vezet majd el a legnagyobb hatékonysághoz úgy, hogy nem lesz semmilyen mellékhatása. Végső tényezőként pedig fontos, hogy minden torna előtt melegíts be, és minden torna végén nyújts le, így elkerülheted a húzódások és sérülések kialakulását.

A szülés és a felépülés is könnyebb

A várandósság alatti torna hasznos a szülőszobán és a gyermekágyas időben is. Azoknak a kismamáknak, akik rendszeresen mozognak a terhesség alatt is, könnyebb lehet a szülés, hiszen több erejük lesz a megfelelő erőnlét miatt, valamint könnyebben fognak regenerálódni is a szülés után, több energiájuk lesz a babára. Fontos tényező, hogy könnyebben is tágulhatnak a szülés alatt, már tudhatják a helyes légzéstechnikát, illetve kevesebb esetben lehet szükség  gátmetszésre is.

Hogyan kezdj hozzá?

Számos olyan mozgásstúdió van, ahol kismama tornákat tartanak akár egyéni, akár csoportos formában. Amennyiben nem vagy hozzászokva a mozgáshoz, az egyéni torna lehet számodra a megfelelő, hiszen ott tud rád az oktatód a legjobban figyelni. Azonban ha nem szeretnél egyedül tornázni, vagy jártas vagy a mozgás világában, válaszd a csoportos órákat. A várandós torna tehát jót tesz a testednek, a lelkednek és a babádnak is.

(Papp Fanni, Debreceni Egyetem, Népegészségügyi Kar)

Források:

Útmutató

  • A napi átlagos mozgásidő 30-60 perc közé esik. Nagyon fontos, hogy egy kismama mindig érzi, hogy mi az, amit elbír és mi az, ami már sok neki.
  • A várandós torna a mai világban már könnyedén hozzáférhető. Számos olyan mozgásstúdió van, ahol külön kismama tornákat tartanak akár egyéni, akár csoportos formában.
  • Minden egyes esetben egyeztessen a nőgyógyász szakorvossal.
Baba-mama torna - Részletesen a témáról
Hogyan előzheted meg a hátfájást kismamaként?
Ha fájdalmat érzel a hátad felső és alsó részénél, tudd, hogy nem vagy vele egyedül. A hátfájás az egyik leggyakoribb kellemetlenség a kismamaságban.
Ajánlott vizsgálat
Villámkérdés - Ellenőrizd tudásod!
Villámkérdés - Ellenőrizd tudásod!
Milyen mozgásokat ajánlott kerülni?
Bővebben
Bővebben
Hasznos lehet
Milyen egészségügyi kockázatot rejthet az otthonod?
Összegyűjtöttünk pár kérdést, amit érdemes átgondolnod akkor, ha az otthonodban rejlő egészségügyi kockázatokat vizsgálod.
Használjunk-e zenét az elalváshoz?
A zenehallgatás megnyugtathat, és könnyen álomba ringathat, ezért sokan hallgatnak nyugodt, kedvelt zenéket az elalváshoz. De milyen számokat tegyünk be, hogy könnyebben tudjunk elaludni? Érdemes-e...
Hogyan óvjuk a gerincünket hólapátolás közben?
A helytelenül végzett hólapátolás nagyon megterheli a gerincoszlopunkat, ezért akár pár perces téli takarítás is gyakran derékfájdalomhoz vezethet. Mit tehetünk ellene?
Gyakorlati tippek a vegetáriánus étrendhez
A vegetáriánus étrendi formák egyik fő pozitívuma, hogy a növényi eredetű élelmiszerek nagyobb mennyiségű bevitele előnyös hatással lehet a civilizációs betegségekre, hátránya pedig, hogy a nem...