Mit tehetünk, ha nem megfelelően fejlődik a gyermekünk?

Mit tehetünk, ha nem megfelelően fejlődik a gyermekünk?

Mit tehetünk, ha nem megfelelően fejlődik a gyermekünk?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2021.11.13.
Szerző: Czeizel Intézet
Egy gyermek felnevelése rengeteg felejthetetlen, gyönyörű pillanattal jár, vannak azonban nehezebb időszakok is, amikor a picinek valamilyen szakmai segítségre van szüksége az egyes területeken mutatott elmaradások korrigálása, vagy épp kiemelkedő tehetségének gondozása érdekében. Mi a teendő ilyenkor?

 A Czeizel Intézet klinikai szakpszichológusával, Kalmárné Rikker Zsuzsannával beszélgettünk erről.

Honnan tudhatjuk, hogy nem megfelelően fejlődik a gyermekünk?

A Bayley III típusú teszt segítségével a gondolkodás, a nyelvi készségek, a mozgás, a társas készségek, valamint a viselkedés korosztálynak megfelelő fejlettségi szintjét mérik.  Ha a felmérés során valamilyen területen, vagy területeken a gyermek nem a korosztályának megfelelően teljesít, a vizsgálatot végző szakemberek ezen elmaradások csökkentésére különböző fejlesztéseket ajánlanak.

Hogyan történik mindez?

„Mi koordináljuk a fejlesztést, fejlesztéseket, kontrollra is mi hívjuk vissza a gyerekeket, általában a diagnózistól számított 3 vagy 6 hónap, illetve egy év elteltével, a szakemberek, gyógypedagógusok ugyanis szorosan együttműködve dolgoznak. Mi szükség esetén 18 éves korig tudjuk végigkövetni a gyerekek helyzetét, de addigra természetesen már más tesztekkel szoktuk mérni a változásokat. Sajátos nevelési igény gyanúja esetén a gyermekeket a területileg illetékes szakértői bizottsághoz irányítjuk, hogy a szükséges fejlesztéseket, kedvezményeket az intézményekben is megkaphassák, illetve, hogy a számukra megfelelő bölcsődébe, óvodába, iskolába kerülhessenek.” 

Jó képességű, gyorsan fejlődő gyermekek

A teszt azonban nem csak a negatív, hanem a pozitív irányban való eltéréseket is nagyon pontosan megmutatja, ilyen esetekben a gyermekek további követése, a későbbiekben képességfelmérés, tehetséggondozás is a folyamat elengedhetetlen részévé válik.

„Annak mindig örülünk, mikor találunk egy egészséges, jó képességű, gyorsan fejlődő gyerkőcöt. A későbbiekben szívesen követjük ezeket a gyermekeket is, a tanulmányi előmenetel megjóslásához azonban már más típusú tesztek szükségesek. Az óvodás, iskolás életkorban felvehető intelligenciatesztek segítségével az általános intellektuson kívül az egyes részképességek eredményeit is láthatjuk, arra is választ tudunk adni, hogy valaki inkább humán, vagy reál beállítottságú-e. Később, iskolás életkorban, ha egy gyermek tehetségesnek bizonyul valamiben, vagy esetleg bebizonyosodik, hogy képességei felülmúlják korcsoportját, a tehetséggondozásra is nagy hangsúlyt kell fektetni, hogy a lehető legjobban ki tudja bontakoztatni önmagát, kreativitását, illetve ne alakuljanak ki viselkedésproblémák abból kifolyólag, hogy unatkozik a tanórákon. Ezek az információk a gyermekeket tanító pedagógusok számára is kiemelt fontosságúak, nélkülözhetetlenek.”

Mindenkinek ajánlott

 „Nagyon-nagyon fontosnak tartanám, hogy 1-1,5 éves kor körül minden gyermeknél elvégeztessék a szülők az általános szűrővizsgálatot, hogy a fejlődési eltéréseket, késést időben azonosítani tudjuk. A központi idegrendszer ebben az életkorban még rendkívül rugalmas, ezért megfelelő ingerlés, korai fejlesztés hatására olykor óriási eredményeket lehet elérni, bizonyos esetekben a kisgyermek teljesen behozhatja a lemaradást. A súlyosan sérült, vagy eltérő fejlődésű gyermekeknél is jelentősen javíthatjuk az életminőséget. Ráadásul a pontos diagnózissal, a szülőket is rengeteg kudarctól meg tudjuk óvni, megelőzzük, hogy a későbbiekben esetleg magukat hibáztassák gyermekük eltérő fejlődése esetén. A szülő-gyermek kapcsolat, kötelék erősödik.”

Czeizel Intézet Szerző: Czeizel Intézet Megjelenés dátuma: 2021.11.13.
Kérjük, értékeld a cikket!
Mit írtak mások a fejlődéspszcihológiai állapotfelmérés témában?
Hasznos lehet
A daganatos betegségek közül a tüdőrák szedi a legtöbb áldozatot, a betegek 25 százaléka a nemdohányzók közé tartozik. Mi okozhatja még a kialakulását, melyek a tünetei és hogyan el ...
A pitvarfibrilláció (avagy pitvari remegés) az egyik leggyakoribb szívritmuszavar, mely során a szív összehúzódása nem ritmusosan, hanem rendszertelenül és általában gyorsabban történi ...
Magyarországon több százezer embert érinthet a meddőség, becslések szerint a párok körülbelül negyede akad el a gyerekvállalás útján. Mi okozhat meddőséget?
A végtagok fájdalmas, több fázisban történő átmeneti elszíneződését nevezzük Raynaud-jelenségnek, mely több formában is megjelenhet.