Mire figyeljek sport közben, ha cukorbeteg vagyok?

Mire figyeljek sport közben, ha cukorbeteg vagyok?

Mire figyeljek sport közben, ha cukorbeteg vagyok?

1 perces olvasási idő
Megjelent: 2021.06.28.
Szerző: Dr. Kósa Krisztina belgyógyász
Attól még, hogy valaki cukorbetegségben szenved, nem jelenti azt, hogy le kell mondania a sportolás élményéről, ugyanakkor van pár szempont, amit fontos szem előtt tartani, amennyiben valaki diabéteszesen sportol.Melyek ezek?

Miért sportoljunk?

A rendszeres fizikai aktivitás jótékony hatással bír a szénhidrátháztartásra azáltal, hogy csökken az inzulin igényt, valamint cukorbetegség előtti állapotokban (prediabétesz) csökkenti a cukorbetegségbe történő átalakulás esélyét. A jelenlegi irányelvek alapján minden cukorbeteg páciensnek javasolt a heti legalább 150 perc (lehetőleg a hét minden napját érintve) közepes intenzitású, aerob mozgásforma, a maximálisan megengedhető pulzus (220 mínusz életkor percenként) 50-70 százalékával.

Mit sportoljon a cukorbeteg?

Általánosságban elmondható, hogy a kiegyensúlyozott, közepes aktivitású, aerob edzések (pl. kocogás, lendületes séta, kerékpározás, úszás) fokozatos vércukorcsökkenéshez vezetnek. Azonban a magas intenzitású mozgások vezethetnek hirtelen vércukoreséshez, akár vészesen alacsony vércukor értéket is eredményezhetnek, így kerülendőek főleg az inzulinnal kezelt cukorbeteg populációban.

Mire figyeljünk sportoláskor?

Ahhoz, hogy kiismerjük saját szervezetünk reakcióját a különböző típusú sportokra, elengedhetetlen az edzés közbeni vércukorszint mérés. Különösen körültekintőnek kell lenni a hipoglikémia (alacsony vércukorszint) kivédése érdekében (alacsony vércukorszint), ha valaki inzulin, szulfanilurea vagy glinid típusú készítményeket szed. A hipoglikémia megelőzésében segíthet a sportolás ellőtti és/vagy közbeni szénhidrát bevitel, melynek mennyiségi meghatározásában szintén a rendszeres vércukormérés segíthet.

Hogyan kerülhetjük el a hipoglikémiát?

A sportolás előtt lassú és gyors felszívódású szénhidrátok keverékét javasolt fogyasztani (energiaszeletek), valamint, ha mozgás közben is szükség van szénhidrátbevitelre, akkor gyors felszívódású termékek (gélek, sportitalok) fogyasztása ajánlott. Az energiaszeletek, gélek és sportitalok előnye, hogy pontosan ki tudjuk számolni a bevitt szénhidrát mennyiséget. Ha sportolás előtt 6.5 mmol/l alatti a vércukor értékünk, minden képen javasolt a mozgás előtt ill. szükség esetén közben is plusz szénhidrátot bevinni, ha pedig 15 mmol/l feletti a vércukrunk a sport előtt akkor javasolt a fizikai aktivitás halasztása.

Figyeljünk magunkra!

Az inzulinnal kezelt cukorbetegek esetén különösen kiemelendő, hogy nem csak az edzés előtt és közbeni vércukormérés fontos, hanem az azt követő időszak önmonitorizálása is, hiszen az intenzív sportnak van késői hipoglikémizáló hatása, ami mozgást követő 1-2 napra is hatással lehet.

Fontos az orvosi kontroll

Szintén fontos megjegyezni, ha a cukorbeteg páciens új mozgásformába kezd, vagy ha eddig nem is sportolt, de belekezdne a testedzésbe, minden esetben konzultálni kell a kezelőorvossal egy állapotfelmérés céljából.

Kapcsolódó témák
Szerző: Dr. Kósa Krisztina belgyógyász Megjelenés dátuma: 2021.06.28.
Kérjük, értékeld a cikket!
Mit írtak mások a cukorbetegség témában?
Hasznos lehet
Állandó éhségérzetet eredményezhetnek életmódból adódó tényezők, valamint belgyógyászati betegségek is. Mikor érdemes orvosi segítséget kérni?
A mindennapokban leggyakoribb orrmelléküreg-gyulladás (szinuszitisz) az arcüreget és a homloküreget érinti.
Kutyáknál gyakran előfordul emésztőrendszeri megbetegedés, amely gyakran hányással és/vagy hasmenéssel jár. Bizonyos állapotok sürgős beavatkozást igényelnek, míg enyhébb esetben egy ...
Az övsömör (herpes zoster) kialakulásáért a herpeszvírusok családjába tartozó – bárányhimlőt is okozó – varicella zoster a felelős.